SP stelt kamervragen over zoveelste poging opheffen Bouwvereniging Weert.

5 juni 2007

SP stelt kamervragen over zoveelste poging opheffen Bouwvereniging Weert.

Wonen Weert probeert de Bouwvereniging Weert op te heffen om zo de weg vrij te maken voor een fusie tussen Wonen Weert en andere Limburgse woningcorporaties. De SP is erg kritisch over deze zoveelste poging.

In de afgelopen acht jaar is al vijf maal eerder geprobeerd de Bouwvereniging op te heffen zo valt te lezen in een artikel in het Land van Weert. Keer op keer is de reden verdere schaalvergroting van de corporatie. Dit keer wil Wonen Weert met andere fusiepartners fuseren tot Wonen Limburg.

Wonen Weert opereert al als onderdeel van Wonen Limburg, maar geheel fuseren kan nog niet omdat Wonen Weert, juridisch gezien onder de naam Bouwvereniging Weert, een vereniging is. De fusiepartners zijn allen stichtingen. Een stichting en een vereniging mogen niet fuseren omdat een vereniging leden (en dus inspraak) heeft en een stichting niet.

Wonen Weert en haar voorgangers proberen daarom al jaren Bouwvereniging uit de weg te ruimen en zo kritische leden buiten spel te zetten. ‘In 1999 werden ‘tegenstemmers’ door de directie voor de rechter gedaagd, overigens zonder succes. In 2000 werd een ledenstop ingevoerd om de groei van het aantal kritische leden in te dammen. In juni 2003 zei de directie het lidmaatschap van twintig kritische leden op.' aldus het Land van Weert. De SP uitte toen felle kritiek. 'Het vierde en laatste voorstel de vereniging op te heffen en om te zetten in een stichting werd in december 2003 door 21 procent van de aanwezige leden verworpen.’ zo gaat de krant verder.

Volgens Wonen Weert wordt het deze keer allemaal anders. Een nieuwe op te zetten ‘Bouwvereniging Weert 2007’, als opvolger voor de huidige Bouwvereniging, zou leden méér inspraak geven volgens de corporatie. De SP is hier, gezien het verleden, helemaal niet zo zeker van.

SP kamerleden Paulus Jansen en Paul Lempens stelden daarom vragen aan minister Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie). Ook zet de partij nogal wat vraagtekens bij de noodzaak van de hele fusie, en de manier waarop de voorbereidingen tot nu toe verlopen zijn. De woningcorporaties bundelen namelijk al jaren hun activiteiten, waardoor de fusie, op het opheffen van de Bouwvereniging na, al bijna rond is. Omdat een fusieverzoek altijd ingediend moet worden bij de minister, zou dit wel eens op het randje van de wet kunnen zijn.

De SP is geen voorstander van schaalvergroting. Het plaatst bestuurders verder weg van de mensen, geeft steeds meer het gevoel dat je maar een nummertje bent, leidt tot moeilijkere controle, en stelt winst maken boven het belang van de mensen. Om diezelfde reden had de SP bijvoorbeeld onlangs kritiek op de fusie tussen de ziekenhuizen in Weert en Roermond.

De vragen van Paulus Jansen en Paul Lempens aan de minister:

Vragen van de leden Jansen en Lempens (SP) aan de minister van Wonen, Wijken en Integratie over een opheffingsvoorstel voor de Bouwvereniging Weert.

1. Hebt u kennis genomen van het artikel “Nieuw voorstel opheffing bouwvereniging Weert 1” en herinnert u zich de antwoorden van uw ambtsvoorgangers op schriftelijke vragen over deze woningcorporatie in 2001 2 , 2002 3 en 2003 4 ?
  2. Is het gegeven dat vier woningcorporaties in Midden- en Noord-Limburg al vijf respectievelijk vier jaar al hun activiteiten hebben overgeheveld naar het samenwerkingsverband Wonen Limburg 5 –dus de facto gefuseerd zijn- zonder dat ze een fusieverzoek hebben ingediend bij de bevoegd minister naar uw mening in overeenstemming met de letter én de bedoeling van de wet, die voorschrijft dat fusies van woningcorporaties toestemming vooraf behoeven?
  3. Zijn de geclaimde meerkosten van €300.000 per corporatie per jaar door het uitstel van de formele fusie extern getoetst? Zo ja, wat was de uitkomst van deze toets?
  4. Wat is de precieze status van de –volgens genoemd artikel- binnenkort op te richten Bouwvereniging Weert 2007? Wordt dit een toegelaten instelling in de zin van de Woningwet? Wat worden de bevoegdheden van de leden bij deze nieuwe bouwvereniging en onderschrijft u de uitspraak van de manager van de bouwvereniging Weert dat de leden bij de nieuw op te richten Bouwvereniging Weert 2007 meer zeggenschap en bevoegdheden krijgen dan de nu nog bestaande op te heffen Bouwvereniging?
  5. Waaruit blijkt de maatschappelijke meerwaarde van de de-facto fusie van de vier corporaties?
    Hoe beoordeelt u de prestaties van het samenwerkingsverband in het licht van de uitkomsten van het recente visitatierapport over Wonen Weert 6 .
  6. Indien de maatschappelijke meerwaarde niet aangetoond is:
    • waarom ziet de bevoegd minister vijf jaar lang werkloos toe dat woningcorporaties in strijd met de Woningnet handelen?
    • bent u bereid om een toezichthouder aan te stellen om te verzekeren dat de betrokken corporaties hun energie weer gaan besteden aan het voorzien in de woonbehoefte in de regio in plaats van aan megalomane schaalvergroting?

1 Bron: Het Land van Weert, 30 mei 2007
2 Tweede Kamer, vergaderjaar 2000-2001, aanhangsel van de Handelingen 1445
3 Tweede Kamer, vergaderjaar 2001-2002, aanhangsel van de Handelingen 1416
4 Tweede Kamer, vergaderjaar 2002-2003, aanhangsel van de Handelingen 1434