h

Burgemeester: SP consequent rond blowverbod, toen tegen, nu tegen.

5 april 2007

Burgemeester: SP consequent rond blowverbod, toen tegen, nu tegen.

Tijdens de commissievergadering Algemene Zaken van afgelopen maandag bleken alle partijen behalve de VVD tégen het blowverbod te zijn dat het college in gedeelten van Weert instelt. In september was de SP nog als enige partij afwijzend. De SP is als enige consequent volgens de burgemeester: ‘toen tegen, nu tegen’.

Dat de mening van de partijen is veranderd komt waarschijnlijk door de brede kritiek op het blowverbod van de afgelopen tijd. Ook leek het er in september op dat het met een verbod niet zo’n vaart zou lopen. Het werd gepresenteerd als een stok achter de deur, iets wat ooit ingezet zou kunnen worden mocht er aanleiding toe zijn. Het college van B&W zag onlangs in overlast veroorzaakt door drugsverslaafden aanleiding het blowverbod in te stellen. De andere partijen zien nu gelukkig ook in dat zo’n verbod geen goed middel is om de problemen aan te pakken. Voor de SP was dat al veel langer duidelijk.

Jan TakHet blowverbod zat verwerkt in een reeks wijzigingen in de algemene plaatselijke verordening (APV). De andere partijen stemden in september vóór deze wijzigingen, de SP stemde tegen, omdat het blowverbod erin verwerkt zat. De SP is dan ook verbaasd over de veranderde standpunten van de fracties. ‘Als er goed naar de inhoud was gekeken, dan had de kritiek op het blowverbod in september ook al door de andere partijen gedeeld kunnen worden,’ aldus SP raadslid Jan Tak.

Toch zal het blowverbod niet op korte termijn opgeheven worden. ‘Het college heeft tenslotte in september van een overgrote raadsmeerderheid de toestemming gekregen het blowverbod in te voeren, nu niet meer terugkrabbelen’ aldus burgemeester Niederer. De SP vindt de opstelling van de burgemeester dan ook terecht. Per gelegenheid terugkomen op besluiten is funest voor je geloofwaardigheid, en bovendien kun zo geen beleid uitvoeren vinden de socialisten.

Wel kwam de burgemeester de SP tegemoet door nogmaals toe te zeggen dat het blowverbod na een jaar kritisch beoordeeld zal worden.

Het betoog van SP raadslid Jan Tak tijdens de commissievergadering:

De SP was de enigste fractie die in september 2006 tegen het blowverbod gestemd heeft dat verwerkt was in een wijziging van de plaatselijke verordening. Als de meerderheid anders denkt hebben we daar respect voor, democratie is een groot goed naar onze mening. Het college kan dus nu gebruik maken van het blowverbod als middel om blowen op straat te verbieden.

De SP weigert echter te geloven dat een samenleving beter en menselijker wordt door meer regels en steeds meer verboden. Ze moeten zonder twijfel nodig zijn.

In dit geval twijfelen wij of blowen een relatie heeft met overlast. Wij spreken met nadruk niet over harddrugs, zoals cocaïne, heroïne, vandaar mijn vraag bij het vorige agendapunt Integrale Aanpak Drugsoverlast. Met ons twijfelen ook anderen zoals dhr. Verstappen, teamleider van de afdeling preventie van de GGZ Noord en Midden Limburg.

Er zijn dacht ik 443 gemeenten in Nederland. Volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zijn er maar circa tien gemeenten die een blowverbod hanteren. Bij navraag bleek dat men in den Haag problemen heeft met de handhaving.

Ook het opleggen en innen van boetes geeft daar problemen. Het zijn meestal de minstbedeelden die op straat blowen en tegen de lamp lopen. Buro Schuldhulpverlening krijgt daardoor alleen maar meer werk terwijl kwijtschelding, opvoedkundig bezien, ook niet opschiet.

In Amsterdam zegt een bepaalt gedeelte van de bewoners en ondernemers dat de overlast is afgenomen. Of die overlast zich verplaatst naar een ander gedeelte van de stad zal pas later zichtbaar worden maar is zeker niet denkbeeldig.

Het doet me denken aan een bal uit mijn jeugd waar een dutch in zat. Uren was ik bezig om die dumpel er uit te drukken maar steeds sprong die er op een andere plaats weer in. De grondoorzaak moet aangepakt worden anders doen we moeite voor niets.

Ik kan me voorstellen dat we naar een middel zoeken om overlast die bijvoorbeeld veroorzaakt wordt door de handel zoals in de Serviliusstraat aan kunnen pakken. Maar of deze overlast veroorzaakt wordt door het blowen is nog maar de vraag.

Het Stationsplein is een van de gebieden waar het blowverbod van kracht zal worden en daar hebben we nu geregistreerde feiten over door de notitie, Integrale Aanpak Drugsoverlast. We zien dat vanaf 2002 jaarlijks t/m 2006 de totale overlast volgens tabel 1 op het Stationsplein is afgenomen. In 2002 staan er totaal 122 voorvallen geregistreerd en in 2006 nog 50. Ook de apart geregistreerde overlast, door drugs, is gedaald van 59 overlastgevallen in 2002 naar 18 in 2006 waarvan in al die jaren maar één door softdrugs.

De vermogensincidenten (diefstal) op bladzijde 9 van november 2005 tot 2006 zijn met 70 stuks. Schrikbarend te noemen. Ze zijn echter gemaakt door de geregistreerde verslaafden, terwijl er maar één melding door softdrugs in voorkomt.

De SP vraagt zich af wat er over blijft aan overlast wat gerelateerd kan worden aan het blowen?

Het college heeft met de politie afgesproken dat na circa een jaar bekeken wordt of de aangewezen gebieden in overeenstemming zijn met de door de politie geconstateerde overlastsituaties.

De SP had graag de toezegging van de portefeuillehouder dat na een jaar de relatie zichtbaar gemaakt wordt dat, door het verbod, bepaalde met name genoemde overlast minder is geworden wat gerelateerd kan worden aan het blowen.

Immers, zonder zicht geen inzicht en zonder inzicht geen juiste interventiestrategie.

De SP hoopt dat de andere fracties ons verzoek zullen ondersteunen.

Vraagtekens bij noodzaak 'blowverbod'
SP nog steeds kritisch over blowverbod
'D66 vindt blowverbod Weert te vaag'

U bent hier