SP verontrust over hernieuwde fusieplannen ziekenhuizen

12 januari 2007

SP verontrust over hernieuwde fusieplannen ziekenhuizen

Het St. jans Gasthuis in WeertNaar aanleiding van hernieuwde fusieplannen hebben de SP afdelingen in Weert en Roermond gezamenlijk een brief naar de ziekenhuizen in beide steden gestuurd. De SP wijst erop dat er geen medische, noch financiële noodzaak voor de fusie is. Fusie zal alleen maar leiden tot verschraling van de zorg. De SP is tégen fusie, maar vóór samenwerking, met de garantie dat er een basisziekenhuis in Roermond en in Weert behouden blijft.

Schaalvergroting zal onherroepelijk leiden tot een nog grotere afstand en meer bureaucratie, iets waar de patient absoluut niet op zit te wachten.

Een kopie van de brief is gestuurd naar de colleges van B&W in Weert en Roermond, en ook naar zorgverzekeraar CZ wiens rol zéér kwalijk is in de fusieplannen. De SP pleit wederom voor een pas op de plaats, en voor meer overleg met de samenleving, de politiek, en de mensen door de ziekenhuisbesturen.

De brief van de SP Roermond en de SP Weert aan de beide ziekenhuizen, colleges van B&W en zorgverzekeraar CZ.

Aan Bestuur en Directie van het St. Jans Gasthuis en het Laurentiusziekenhuis
Kopie aan de Gemeenteraad en B&W van Weert
Kopie aan de gemeenteraad en B&W van Roermond
Kopie aan Directie CZ zorgverzekeraar

Betreft: fusie ziekenhuizen Weert en Roermond

Weert/Roermond, 11 januari 2007

Geachte heer/mevrouw,

Met verbazing en verontrusting volgen wij de mediaberichten over de fusie van het ziekenhuis van Weert en Roermond.

Leek er aanvankelijk sprake van uitstel dat tot definitief afstel zou leiden, thans wordt weer voortvarend het fusiepas gekozen. Maar waarom? De bevolking is in grote meerderheid hier geen voorstander van. Men wil basisziekenhuiszorg om de hoek. En dat kan ook heel goed in Weert en Roermond.

Er is geen medische noodzaak noch een financiële noodzaak voor een fusie. Volgens het ministerie kan een basisziekenhuis met een voedingsgebied van tenminste 72.500 mensen volwaardig draaien. En dit geldt zowel voor Weert als Roermond die beide een groter voedingsgebied hebben (Roermond 114.000 en Weert 83.000). De Tweede Kamer heeft enkele jaren geleden besloten tot extra steun aan streekziekenhuizen. Daarmee stellen wij vast dat de keuze om te fuseren niet een noodzakelijke, maar een beleidsmatige keuze is.

Mede opgejaagd door de ziektekostenverzekeraars kiest u voor schaalvergroting, concurrentie en marktwerking. De fusie zal echter leiden tot verschaling van de zorg in Weert en Roermond. Het nieuwe ziekenhuis, door u voorgesteld, komt op een zodanige plaats dat iedereen moet reizen, terwijl een ziekenhuis daar hoort te zijn waar de meeste mensen wonen. Het alternatief moet zijn: wel samenwerking, geen fusie.

Het is kwalijk dat alleen via de media wordt bericht over deze ontwikkelingen, in plaats van in gesprek te gaan met de (potentiële) patiënten van het ziekenhuis. Zij worden niet vertegenwoordigd door de Cliëntenraad. Een ziekenhuis hoort op democratische wijze verantwoording af te leggen. Omdat het een van de belangrijkste voorzieningen is voor de mensen, maar ook omdat het wordt betaald uit premiegelden en publieke middelen.

De SP is vóór het behoud van basisziekenhuizen in Weert en Roermond, met het behoud van de huidige functies. Wij willen – als het onverhoopt tot een fusie mocht komen – dat dit in het fusiebesluit wordt opgenomen.
Uitkleden van de huidige locaties tot poliklinieken zonder bedden is derhalve onacceptabel. Het creëren van aparte operatiekamers zien wij als een ongewenste ontwikkeling en niet reëel.

Wij willen u vragen wederom een pas op de plaats te maken. Treed in overleg met de samenleving, de politiek en de mensen. Laten we samen kijken wat nodig is voor een goede kleinschalige ziekenhuiszorg op menselijke maat. U zult de bevolking achter u weten. En met het verdwijnen van minister Hoogervorst en de VVD uit het kabinet zijn er nieuwe kansen voor behoud van het zo gewenste kleine basisziekenhuis om de hoek.

Veel wordt er tegenwoordig gesproken over de kloof tussen bestuurders en de samenleving. Als het ziekenhuisbestuur deze schaalvergroting wil doorzetten, beseft het dan dat hiermee de kloof weer groter wordt? De bevolking zal het niet begrijpen en er zal ongetwijfeld veel weerstand in de samenleving ontstaan.

Wij vernemen graag uw schriftelijke reactie,

Hoogachtend,

Felix van Ballegooij,
Fractievoorzitter SP Roermond