SP zorgt voor meerderheid in raad tegen herindeling

14 juni 2006

SP zorgt voor meerderheid in raad tegen herindeling

De SP vormde maandag met coalitiepartijen CDA en PvdA een raadsmeerderheid tegen de van bovenaf opgelegde herindeling van Hunsel met Weert. Een motie die dit gevoelen richting Den Haag uitspraak werd aldus aangenomen.

In de extra raadsvergadering die noodzakelijk was geworden door het standpunt van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer citeerde fractievoorzitter Paul Lempens de CDA-woordvoerder in de Tweede Kamer die de handelwijze van de Tweede Kamer hekelde.

De SP laakte ook de magere argumentatie van de VVD in de Tweede Kamer. "Nederweert was niet voorbereid op een herindeling, dus die voegen we niet bij Weert." Alsof Weert wel voorbereid was op een herindeling!

Lempens beëindigde zijn betoog met een kwinkslag. "Het is maar goed dat de SP geen opportunistische partij is.
Want dan zouden we voor het VVD-voorstel kunnen stemmen en dan hadden we nog dit jaar vervroegde verkiezingen. Heerlijk. Wij zijn niet bang voor verkiezingen. Dan zouden we de kiezer de SP nog groter kunnen laten maken, kunnen we het ronselen laten herstellen en waren de anderen gedwongen om met een nog grotere SP wél aan coalitie-onderhandelingen beginnen."

Tweede Kamer schoffeert gemeente Hunsel, SP is en blijft tegen fusie Weert-Hunsel
Eerste termijn SP audio mp3, 0,7 Mb
Tweede termijn SP audio mp3, 0,3 Mb