Wie zal dat betalen? : de SP en de gemeentefinanciën

28 februari 2006

Wie zal dat betalen? : de SP en de gemeentefinanciën

In verkiezingstijd worden vaak vooroordelen van stal gehaald. Zoals: “het SP-programma is onbetaalbaar”. Tijd om die onzin-praat uit de wereld te helpen, in 15 punten.

1. Wij willen minder geld besteden aan projecten die alleen maar gaan over de buitenkant of om Weert “op de kaart te zetten”. Verbouwing of nieuwbouw van het gemeentehuis is noodzakelijk maar dient sober te worden uitgevoerd.
2. Bureaucratie aanpakken. Naast een betere dienstverlening en snellere procedures kan hier ook geld worden bespaard.
3. De pot met geld moet eerlijker worden verdeeld. Belastingen zo veel mogelijk naar draagkracht, zonder de bijbehorende bureaucratie. [Dit voorstel werd tijdens de begrotingsbehandeling 2004 door alle partijen in de raad afgewezen.]
4. Daar waar de gemeente geld geeft aan vrijwilligersorganisaties maar vooral aan professionele instellingen (zoals De Risse) moeten prestaties worden verlangd op sociaal gebied. Belastinggeld moet goed worden besteed, de gemeente heeft een controletaak hierin. Zo kan voorkomen worden dat geld verkeerd wordt uitgegeven.
5. Blunders zoals met de verkoop van de milieustraat zijn onnodig. Het is goed dat de lokale rekenkamer dit beleid op suggestie van de SP als eerste gaat onderzoeken. De aanbevelingen moeten worden overgenomen om dit weggooien van geld te voorkomen.
6. Klimaatvriendelijk inkopen. Dit betekent simpelweg dat de gemeente bij het inkopen van apparaten en stroom rekening houdt met de klimaatgevolgen ervan. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat de gemeente haar CO2-uitstoot met zo’n twintig procent kan verminderen door energiezuinige apparatuur en verlichting te kopen, gebouwen te isoleren en efficiëntere verwarmingsinstallaties te gebruiken. Dat kan dus mooi in het nieuwe stadhuis dat ook nog eens met duurzame materialen wordt gebouwd. Dit kan de gemeente Weert een fikse besparing van de energienota opleveren van wel dertig procent!
7. Er zijn talloze voorbeelden van projecten en missers in het verleden, waar de SP geen verantwoordelijkheid voor draagt. Enkelen daarvan drukken nog zwaar op de begroting, zoals misrekeningen bij overgang van Stramproy naar Weert, de huisvesting van Munt-instellingen en de gouden regeling voor de ex-directeur van het theater.
8. Beter burgers betrekken zorgt voor betere plannen die minder geld kosten. En degene die de gemeentebelasting betaald zal er minder moeite mee hebben om te betalen omdat hij/zij weet dat er goed met het geld wordt omgegaan en de samenleving er beter van wordt.
9. De gemeente moet kappen met haalbaarheidsonderzoeken naar en plannen voor dure projecten, wanneer daar vanuit de bevolking geen behoefte aan is. De nota Weert 2015 van drie ton in guldens is weggegooid geld. Dit geld kan veel beter worden besteed aan het realiseren van realistische behoeftes. In het verleden had de gemeente veel geld en vooral kostbare tijd kunnen besparen door aan een aantal (onderzoeken naar) prestigeprojecten als plan Gordijn geen geld uit te geven, in plaats van naar de mensen te luistern. Leer daar van!
10. Vacaturestop top-ambtenaren. De burger heeft geen behoefte aan goedbetaalde ambtenaren die alleen maar vergaderen, papier produceren en plannen achter een bureau maken waarvan het resultaat op straat niet is te zien. Dit geldt uiteraard niet voor alle ambtenaren. Daarom hebben wij voorgesteld om per direct een vacaturestop invoeren op gemeentelijke topambtenaren en in plaats daarvan mensen in dienst te nemen die je op straat ziet. Ook goedkoper.
11. Minder mensen afhankelijk van een gemeentelijke uitkering doordat ze werk hebben. Dat is weer goed voor de economie en voor de gemeentelijke schatkist.
12. Soms moet je investeren om op langere termijn minder geld uit te hoeven geven.
13. Als door bezuinigingen uit Den Haag wederom gekort moet worden op belangrijke zaken die mensen direct raken, dient de reserve te worden aangesproken. [Dit voorstel werd tijdens de begrotingsbehandeling 2004 door alle partijen in de raad afgewezen.]
14. De raad moet kritischer zijn op haar eigen uitgaven. De vergoeding voor raadsleden en wethouders moet omlaag naar het wettelijk minimum. [Dit voorstel werd tijdens de begrotingsbehandeling 2004 door alle partijen in de raad afgewezen.] Een voorstel om de fractiebudgetten te halveren werd in 2004 ook door alle partijen afgewezen, een jaar later heeft het College van B&W het voorgesteld en toen is het alsnog doorgevoerd. De SP heeft inde bezuinigingsperiode voorgesteld om de wethouderspost na het opstappen van dhr Balemans niet op te vullen, ook hiervoor was geen enkele steun in de raad.
15. Creatief zoeken naar meer mogelijkheden om te besparen. Zo werd door het College van B&W een voorstel overgenomen naar de mogelijkheden om door middel van het gebruik van open source software lange termijn besparingen te realiseren met andere gemeenten samen

De gemeente moet in Den Haag protesteren [Dit voorstel werd tijdens de begrotingsbehandeling 2004 door alle partijen in de raad afgewezen.] De gemeenten moeten van Den Haag meer middelen krijgen voor de taken die ze uit moet voeren. In de alternatieve begroting van de SP in de Tweede Kamer is dit een belangrijk punt. Veel landelijke SP-voorstellen leveren geld op. Bijvoorbeeld de kinderbijslag inkomensafhankelijk maken, torenhoge inkomens aanpakken, de NS weer in overheidshanden brengen, een Nationale Zorgverzekering naar draagkracht invoeren, de bureaucratie aanpakken, ecotaks invoeren voor grootverbruikers en de aftrek voor de hoogste hypotheken verminderen. Verder gaat er wat de SP betreft een streep door de JSF, door de subsidie voor lease-auto’s, door het afschaffen van de OZB en willen we het kwartje van Kok inzetten voor beter openbaar vervoer. Bron: “Op een sociaal volstrekt aanvaardbare manier valt er negen miljard te bezuinigingen en acht miljard aan extra inkomsten te vinden. Zo kunnen we elf miljard investeren om de wederopbouw van de publieke sector ter hand te nemen en zes miljard gebruiken voor de verlaging van het begrotingstekort. Onze voorstellen leiden tot een hogere economische groei en een lagere werkloosheid en blijven volledig binnen de grenzen van het Europese Stabiliteitspact, al zijn die voor ons niet heilig. Want het gaat erom dat de politiek de mens centraal stelt, en niet willekeurige Europese afspraken over de overheidsfinanciën. We moeten ons niet blind staren op het Nationaal Inkomen maar ook kijken naar het Nationaal Geluk!

Hoofdstuk 'Middelen' uit landelijk verkiezingsprogramma
Eerste weg links haalbaar en betaalbaar financiele bijlage bij het landelijke programma