‘We gaan er keihard tegenaan’ [interview top-3]

1 november 2005

‘We gaan er keihard tegenaan’ [interview top-3]

Jan Tak, Paul Lempens en Herman BeuvensDit voorjaar interviewden we in de huis-aan-huis krant ‘Weert SPeciaal’ raadslid Paul Lempens. Naast Paul zijn er nog veel meer mensen actief voor de SP in Weert. Twee van hen spreken we nader in de nieuwe SP-krant: Jan Tak uit Fatima en Herman Beuvens van Boshoven. Hieronder het interview.

Jan, je vertegenwoordigt de SP nu ruim drie jaar in de commissie Algemene Zaken van de gemeenteraad. Hoe heb je dat ervaren?
Wisselend. De fracties luisteren te weinig naar anderen en naar elkaar. De politiek is te veel met zichzelf bezig.

Dat geldt niet voor de SP?
‘Het klinkt natuurlijk aanmatigend, maar echt: wij proberen het heel anders te doen: wel goed luisteren. Minder politiek en meer mensen, is ons motto. Minder moeilijk doen. Goede voorstellen steunen – ongeacht van wie ze komen. Geen politieke spelletjes voor ons.’

Dat klinkt mooi, maar wat bereik je daarmee?‘Juist daardoor wordt er heel goed naar ons geluisterd. En ook uit de grote groei van het aantal SP-leden blijkt dat dit zijn vruchten afwerpt, zowel landelijk als lokaal.’

Hoe kijk je naar de toekomst, naar de verkiezingen in maart?‘De gemeentepolitiek wordt steeds belangrijker doordat de landelijke overheid meer overdraagt aan Europa en meer taken op het gebied van zorg en inkomen afstoot naar de gemeenten. Juist daarom moet een partij die de mens voorop stelt groter groeien. En dat gaat zeker gebeuren, we gaan fors winnen en gaan daarmee een nog duidelijker stempel drukken op de Weerter politiek.’

Herman Beuvens is een relatieve nieuwkomer in de SP-gelederen. Voor hem de vraag waarom hij als
‘natuurvriend’ bij de SP is gekomen.
‘Dat is simpel. In de discussie rond de heringebruikname van de spoorlijn IJzeren Rijn heb ik mij nadrukkelijk gemengd, maar nooit hoorde ik iets van de politiek. Mij werd niets gevraagd. Tot de SP op het toneel kwam die zeer geïnteresseerd was in mijn mening en ook actie voerde voor onder andere het behoud van de natuur. Die aanpak sprak mij zeer aan, die laagdrempelige houding. Toen ging ik me wat meer verdiepen in de partij en bleek dat ik het op veel meer gebieden helemaal met de SP eens was.’

Wat zijn jouw verwachtingen voor de komende verkiezingen?‘Winst voor de SP, want het is hoog tijd voor de afrekening. Als de kiezers goed kijken naar wat de partijen hun hebben beloofd en wat ze uiteindelijk hebben gedaan, is er weinig andere keus mogelijk. Of men moet zich opnieuw willen laten belazeren door de grote partijen.’

Paul, naar alle waarschijnlijkheid word jij straks voorzitter van een grotere fractie. Wat is jouw verwachting?
‘We gaan er keihard tegenaan. Er is nog steeds geen aandacht voor het sociale beleid van De Risse, ondanks alle mooie woorden van de partijen. De gemeente moet daarvoor zorgen, maar trekt er gewoon de handen van af, net zoals ze dat ook doet bij de volkshuisvesting en andere terreinen. Een schande. Maar er is hoop. Ik weet zeker dat met meer SP-zetels in de raad er meer naar ons wordt geluisterd. Zeker als we als partij actief blijven buiten de raad en onder de mensen, maar daar kun je natuurlijk van op aan!’

In de nieuwe najaarskrant van de SP vindt je verder:
Informatie over ROOD – jongeren in de SP
Interview met Rudy Nordhausen
• Actie- en fractienieuws
Actie Noodrem tegen het nieuwe ziektekostenstelsel

Lees de hele krant in PDF 482 Kb