Geen lokale stemwijzer bij de raadsverkiezingen

21 september 2005

Geen lokale stemwijzer bij de raadsverkiezingen

Logo StemwijzerWeert krijgt geen lokale stemwijzer op internet bij de komende raadsverkiezingen in maart 2006. Een meerderheid van de raad (VVD, Weert Lokaal en het CDA) zag niet de toegevoegde waarde van een lokale stemwijzer en greep de kosten (slechts 7.000 euro) aan om tegen te stemmen. D66, PvdA en de SP waren voor deelname aan de lokale stemwijzer.

Raadslid Paul Lempens namens de SP: 'Democratie kost nu eenmaal geld, dus dat mag nooit de reden zijn om goede en toegankelijke informatie aan de kiezer niet aan te bieden. Daar proberen wij als SP altijd al duidelijk aan bij te dragen, ook als er geen verkiezingen zijn.' De SP zegt ook enkele minpunten te kunnen noemen over de stemwijzer, maar deze zijn zeker niet voldoende reden om tegen te stemmen.

"Overigens zijn wij vooral voor een stemwijzer die niet is gebaseerd op mooie beloften in verkiezingsprogramma's maar op het stemgedrag en de daden van politieke partijen in de laatste jaren."

Alternatief: CHECK JE STEM! Hier kun je je stemgedrag vergelijken met het stemgedrag in de afgelopen vier jaar van de politieke partijen die meedoen aan de verkiezingen in Weert op 7 maart 2006.