SP: Geen samenvoeging gemeentelijke sociale diensten

25 augustus 2005

SP: Geen samenvoeging gemeentelijke sociale diensten

IGSDDe Colleges van B&W van Weert, Nederweert en Cranendonck hebben besloten om te komen tot een gemeenschappelijke sociale dienst. De SP vindt dit veel te voorbarig. In een brief spreken vertegenwoordigers van de partij in de drie gemeenten hun ongenoegen over het beleid uit. Volgens de SP moeten de plannen eerst met klanten en personeel worden besproken en dient er onderzoek te komen naar ervaringen elders. De SP’ers uit het Land van Weert vinden de nadelen van een grote sociale dienst te groot; ‘meer afstand, meer bureaucratie en minder democratie’.

Volgens de SP zijn er geen positieve ervaringen bij het samenvoegen van sociale diensten in Waalwijk, Schijndel en Roermond. De problemen zijn onder meer schaalvergroting, meer afstand tussen Sociale Dienst en burgers, plus meer vervoerskosten voor klanten.

Paul Lempens van de SP in Weert: “Naar onze mening mogen uitkeringsgerechtigden nooit de dupe worden van dit soort regelingen die van bovenaf worden opgelegd. Wanneer we op de berichtgeving moeten afgaan lijkt het belang voor de burger en het personeel niet voorop te hebben gestaan. “De drie gemeenten hebben veel te winnen bij samenwerking”, zo schrijven de Colleges. Wij vragen ons af wat de voordelen voor de burgers in met name Nederweert en Cranendonck zijn. Dat hoort voorop te staan. We weten hoe het in Stramproy is gegaan.’

‘Een grotere Sociale Dienst brengt meer bureaucratie en langere beslislijnen. Dit is een automatisch gevolg van de onvermijdelijk grotere afstand tussen bestuur en burger. Een effect dat wij niet wensen. Het democratische gehalte van een IGSD is nagenoeg nihil, de afzonderlijke gemeentebesturen leveren immers zeggenschap in. Een slecht teken voor een bestuur dat zich (in woorden) inzet voor democratische en bestuurlijke vernieuwing.’ aldus de SP.

De SP vindt dat besluitvorming door de gemeenteraad pas plaats dient te vinden nadat uitgebreid en zorgvuldig met de betrokken groepen is gesproken. Een gedegen samenwerking van de ondersteunende afdelingen van de betrokken Sociale Diensten zou volgens de SP wel een optie kunnen zijn.

De brief van de SP in Nederweert, Weert en Cranendonck aan de drie gemeenten
Hier uw reactie