Voorjaarsnota in de gemeenteraad: veel cijfertjes, weinig mensen

27 mei 2005

Voorjaarsnota in de gemeenteraad: veel cijfertjes, weinig mensen

De behandeling van de voorjaarsnota is een moment waarop de fracties in de gemeenteraad hun mening over de beleidsvoornemens van het College van B&W kunnen geven. De SP greep deze gelegenheid aan om felle kritiek te leveren op het gemeentebestuur.

De kritiek spitste zich toe op drie hoofdonderwerpen; de omgang met het jongereninitiatief in de skateboardhal op Fatima, de omgang met huurders en het uitblijven van concrete verbeteringen bij De Risse. Woordvoerder Paul Lempens stoorde zich aan de juichende stemming bij het College, dit omdat het gemeentelijk huishoudboekje een steeds kleiner tekort liet zien. “Waarom is men alleen gericht is op abstracte zaken als ‘de economie’, ‘het begrotingstekort’, de cijfertjes? Het moet toch om mensen gaan?” De SP-er vond dat de burger moet merken dat het beter gaat. Enkele passages uit het betoog.

“’t Is triest om te moeten constateren dat pas na buurtonderzoek van de SP en na perspublicaties serieus de problematiek op het MOLENAKKERPLEIN wordt opgepikt.
Wat is er mis met de politie en de gemeente en de welzijnsstichting dat deze niet vanzelfsprekend hun werk goed doen? Aan welke inflatie is onze maatschappij en ook deze overheid onderhevig? De betrokkenheid en beroepseer lijkt ver te zoeken, ook bij dit bestuur.
Als je weet dat er een probleem is, dan ga je er op af om het op te lossen. Zo moet dat.”

“Net als bij de SKATEBOARDHAL.
Als je echt wil dat er een plek voor jongeren om te skateboarden blijft, dan kan het. Als je echt wil dan ga je je best doen, vanaf het begin af aan, om het te ondersteunen. Wegen te zoeken die er voor zorgen dat er een plek blijft voor deze jongeren.
Dan ga je niet allerlei redenen zoeken om te verhinderen dat het niet kan. Het bevestigd het beeld dat politici er niet voor de bevolking zitten, maar vooral voor zichzelf.”

DE RISSE

“Minder dan een jaar geleden werden er moties aangenomen waarin de raad vraagt om een sociaal jaarverslag voor De Risse. We kregen onlangs een brief dat het College die moties naast zich neer legt.
Men heeft nog steeds niet begrepen dat je de uitvoering van de wet SW wel kan uitbesteden, maar de verantwoordelijk voor die uitvoering niet. Dat is de wet. U moet zich aan die wet houden. Daarvoor kiezen we wet houders. En wij als gekozen volksvertegenwoordigers, als raadsleden, controleren u. Zo werkt dat. Als dat al niet kan, dan kunnen we beter meteen de hele boel hier opheffen.”

VOLKSHUISVESTING

“Kwaliteit brengen op Keent blijkt meer en meer het wegpesten van huurders en buitenlanders. Niet de huizen zijn slecht, maar de bewoners zijn slecht. Overigens lijkt dat landelijk beleid, zo bleek uit de documentaire van Tegenlicht (VPRO). En zo breekt men de boel af, zonder serieuze aandacht te geven aan de wensen van bewoners. Dat is van alles, maar geen kwaliteit.
Het gedoe rond de locatie voor een brede school bevestigde dat.
En het enige echt goede in het plan voor Keent, het groener maken van stenige straten, laat maar op zich wachten.”

TOT SLOT

“Ik ben blij dat mijn partij meer belang hecht aan het contact met mensen en organisaties, vooral kijkt naar de tastbare werkelijkheid in plaats van alleen naar papieren en abstracte cijfertjes. En zich niet verliest in veelvuldig vergaderen. Of in het bijhouden van wanneer een andere fractie wel of niet aanwezig is. Onzin! Wij kunnen onze tijd wel beter besteden en dat doen we dan ook. Het is ieder zijn eigen keus om dat niet te doen. We zullen wel zien wie vroeger of later de rekening gepresenteerd krijgt.”

Volledig betoog in PDF