h

Inbreng SP op voorstel openstellen deeltaxi voor iedereen

5 februari 2004

Inbreng SP op voorstel openstellen deeltaxi voor iedereen

Er ligt voor een voorstel voor het openstellen van de deeltaxi voor iedereen. De SP beoordeeld dat als een poging om de vervoersarmoede in onze gemeente te bestrijden. In die zin is het voorstel positief. Immers het gaat om vooral een sociale voorziening.

Inbreng van de SP tijdens de raadsvergadering van 5 februari 2004:

Bij de sociale voorziening vervoer dient de behoefte van de klant voorop te staan, en niet de financiële haalbaarheid. Het is evenwel verstandig kaders te stellen, zoals de gemeente nu probeert.

Zoals gezegd, een positieve beoordeling van de inspanning om tot verbeteringen te komen. We moeten onze ogen echter niet sluiten voor de mindere aspecten ervan.
- Het gaat ten koste van bestaande lijnen
- De buurtbus Boshoven, die nu fantastisch loopt, verdwijnt
- De positie van chauffeurs in de taxi-branche is minder goed dan bij de buschauffeurs
- De lange termijn, na volgend jaar als alles op de schop gaat

De deeltaxi is geen openbaar vervoer met buslijnen, halteplaatsen en een dienstregeling, maar collectief vraagafhankelijk vervoer. De strippenkaart en de OV-jaarkaart zijn niet geldig, dus het is geen openbaar vervoer.

Voorts zijn wij van mening dat het geen alternatief vormt voor de heilige koe, als je de tarieven bekijkt zal niemand er zijn auto voor laten staan.
Alternatieven voor de auto liggen ook in goede fietsvoorzieningen. Ik heb begrepen dat we hier in de commissie EZ nog op terug zullen komen, en dat juichen wij toe.
Een voorstel om dit te dekken is het instellen van een beperkte toeslag op de parkeerbelasting. Je zou het een solidariteitsheffing kunnen noemen. Graag een reactie van de andere fracties op dat voorstel.

Enkele van onze ideeën heeft de wethouder in de commissie positief ontvangen.
- Standplaats van de deeltaxi bij het station
- Route Boshoven-Station vv handhaven, dmv inzet buurtbus vanaf Laar.
- Uitgangspunt aansluiting op bestaand vervoer, dus ook des avonds laat.
- Controle op het functioneren en betrekken van klanten door middel van een klantenraad

Zogezegd, we geven het voorstel het voordeel van de twijfel binnen de huidige constellatie in het openbaar vervoer. Je zou het realisme kunnen noemen, zelfs berusting. Maar we zullen het kritisch verder volgen.

U bent hier