'Wat is en wat kan zijn’; inbreng SP tijdens de algemene beschouwingen

3 november 2003

'Wat is en wat kan zijn’; inbreng SP tijdens de algemene beschouwingen

Deze schriftelijke algemene beschouwing begint met de tekst van de presentatie in eerste termijn, deze bevat de hoofdlijnen. De meer concrete vragen en opmerkingen op onderdelen staan in het tweede gedeelte van dit stuk. Op de website is meer achtergrondinformatie voorhanden. Vragen aan het college en de andere partijen zijn in cursief gedrukt (zie PDF-versie). Er is ook een samenvatting beschikbaar, zeer op hoofdlijnen.

Deel 1 - Hoofdlijnen van kritiek

Tegenstrijdig met motto's

Het beleid van de regering heeft het motto “mee doen, meer werk en minder regels”. Door de bezuinigingen op de gemeenten bereikt men echter het omgekeerde;

• door harde bezuinigingen in de door ons gesubsidieerde instellingen kunnen minder mensen MEE DOEN
  • ontslagen mensen bij de gemeente en bij Melkertbanen; MINDER WERK
  • en onder andere door de afschaffing van de categoriale bijstand moeten alle verzoeken individueel worden gaan getoetst; nog MEER REGELS dus.

Balkenende zorgt dus voor “MINDER meedoen, MINDER werk en MEER regels!” De innerlijke tegenstrijdigheid van het kapitalisme steekt weer eens de kop op, zullen we maar zeggen.

Het weer, de gemeente en Den Haag

Terecht schrijven B&W dat wanneer het regent in Den Haag, het hagelt bij de gemeenten. Het economisch weer wordt echter slechter gepraat dan dat het werkelijk is.

De SP stoort zich daar aan. De regering doet net alsof we financieel-economisch aan de grond zitten, maar onze rijkdom is in de afgelopen 20 jaar bijna verdubbeld. Er is nu misschien sprake van enkele tienden van procenten minder groei, maar dat maakt ons nog geen arm land! We zijn rijk! De recessie wordt alleen gebruikt ls excuus om a-sociaal hard beleid door te voeren.

Het lijkt alsof ze in Den Haag alleen maar naar de cijfertjes op het dashboard kijken, terwijl ze niet zien wat er door de voorruit gebeurd. Dan gaan er vroeg of laat grote ongelukken gebeuren.

Bij de gemeente liggen de mogelijkheden om maatwerk te leveren, om de burgers te bereiken die een overheid nodig hebben. Daar zijn mensen die weten wat het effect is van maatregelen op bijvoorbeeld het gebied van inkomen en huisvesting. Daar moet dus ook het geld terechtkomen.

De SP vindt dat de gemeenteraad krachtig moet protesteren tegen dit a-sociale snoeien op de gemeenten. Iedere landelijke fractie in de raad van Weert gezeten heeft hier een rol in. Het zijn úw partijgenoten, heren en dames. Spreek ze aan, maak duidelijk dat dit niet kan.

< SP-1>

Democratie

De zogenaamde ‘kloof tussen burgers en bestuur’, waarover in programma 1 wordt gesproken, bestaat niet voor de SP. Het zegt volgens ons alles over hoe de politiek zichzelf ziet. We moeten af van dat cynisme, dat cynisme van de politiek over zichzelf.
Weg met de boekhoudersmentaliteit! Politiek doe je bedrijven vanuit je hart, met compassie voor mensen.

Wij zeggen tegen de mensen: ‘doe er zelf wat aan; spreek, kom op voor je zaak.’ Wanneer mensen zich dan ook daadwerkelijk uitspreken en het gevoel krijgen dat ze ertoe doen, is dat een cultuuromslag. Dat is wel moeilijk te realiseren, maar daarvoor ben je juist politicus. Om je hart te laten spreken.

Door mensen bij hun eigen leefomgeving te betrekken, zoals hun eigen buurt, kun je samen veel bereiken. De SP heeft daar geen dualisme of gekozen burgemeester voor nodig.

Arrogantie van de macht

De arrogantie van de macht is alom aanwezig in onze gemeente:

• Een BALANS-directie die zich van geen enkel democratisch proces iets aantrekt en scheit heeft aan de mensen. En die zelfs zo arrogant is om dat toe te geven.
  • Een Risse-directie die niets doet aan wantoestanden op enkele afdelingen op de sociale werkplaats.
  • Ook de coalitie heeft op Keent laten zien waar ze toe in staat is. Geen draagvlak onder de mensen? Toch een school! ‘De Ford-locatie hebben wij niet bedacht, dus dan KAN het niet goed zijn.’ Bij een dergelijke coalitie kan de kracht van argumenten het niet winnen.

Woorden hebben hun waarde, belofte maakt schuld.

Waar zijn de mooie verkiezingspraatjes over leefbaarheid in de wijken, en het betrekken van burgers bij de politiek gebleven? Mensen willen een bestuur dat daar zijn verantwoordelijkheid voor neemt. Een overheid die de problemen niet ontkent, of van zich afschuift, maar er wat aan doet!

En ook niet van die politici die steeds zeggen dat iets niet kan, waar het overduidelijk wél kan, als je maar wíl. ‘Kan-niet ligt op het kerkhof, en wil-niet ligt ernaast.’

De mensen op Keent zeggen: als er nu verkiezingen waren geweest had de politiek wel naar ons geluisterd. Onderschat niet wat u allemaal kapot maakt. Boontje komt om zijn loontje, maart 2006.

Wat is en wat kan zijn, het alternatief: solidariteit

In de laatste 20 jaar zijn we met zijn allen bijna 100 procent rijker geworden, maar toch zijn wij niet in staat om wezenlijke zaken in de publieke sector op een goede manier te regelen.

Volgens de SP kan het ANDERS. We hebben als mensheid wel degelijk de middelen en de kennis om iedereen een menswaardig bestaan te bieden.
Daarvan overtuigd, blijven wij niet aan de kant staan met onze kritiek, maar komen we ook met alternatieven voor beleid. We werken daarin actief samen met iedereen die ook wil werken aan een betere samenleving voor iedereen. U kent de vele, vele voorbeelden.

De SP staat in de eerste plaats voor de solidariteit tussen mensen. Waarom?
Kortgezegd: omdat iedereen mee moet kunnen doen. Verdeel daarom het lot dat iemand kan treffen over het geheel. Dat is solidariteit, de basis van onze beschaving.

Solidariteit is nodig voor het vertrouwen in de samenleving, perspectief moet de overheid je bieden. Als je dat niet doet, krijg je angstige mensen die alleen nog aan hun eigen belang denken. Als je wél werkt aan een rechtvaardige maatschappij, bereik je meer dan een hoofdstukje ‘veiligheid’ in de begroting.

Eigen verantwoordelijkheid

Natuurlijk, uiteindelijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven en geluk, uiteindelijk maakt iedereen zelf zijn of haar keuzes.
Maar de overheid heeft de plicht om de omstandigheden te creëren waarin mensen, álle mensen tot hun recht kunnen komen.

Ons Bruto Binnenlands Product is belangrijk, maar niet zo belangrijk als ons Bruto Binnenlands Geluk.

Deel 2 - Onderwerpen en alternatieven

Minima/lasten

Solidariteit geldt wat de SP betreft in de eerste plaats voor hen die buiten hun schuld niet in staat zijn om te werken. Daarom ondersteunen we het besluit van de gemeente om de bezuinigingen niet 1 op 1 door te voeren op sociale zaken.

Solidair zijn met een volle portemonnee is goed, maar solidair zijn met een smalle beurs zegt iets over de kwaliteit van je lotsverbondenheid.

Laten we elkaar ook niets wijsmaken.
De burgers zijn best bereid om wat in te leveren, bijvoorbeeld door meer belasting te gaan betalen. Maar dan moeten die centen wel aan goede zaken als onderwijs, zorg en sociale voorzieningen worden besteed. En niet 15 miljoen voor het stadhuis. Of alleen maar uiterlijke zaken, die draaien om de buitenkant, om prestige.
Burgers willen best inleveren, op voorwaarde dat die lasten beter worden verdeeld. In Weert doen we dat door een min of meer progressief belastingstelsel met ruime kwijtschelding.
Graag wil ik het college vragen of zij nog meer mogelijkheden ziet om het geld ook lokaal te halen waar het zit.

Solidariteit gaat echter verder dan alleen werk en inkomen.

De beschaving, een samenleving gebaseerd op solidariteit, zie je ook terug in de zorg voor ouderen en gehandicapten, in gelijke toegang tot onderwijs en vervoer, en in de volkshuisvesting.

Bezuinigingen, welzijn, en cultureel klimaat

De bezuinigingen van 10 procent op welzijn en cultuur kunnen niet, zijn kortzichtig en gaan ten koste van te veel. Dat hebben we in de commissie al duidelijk verwoord.

De oneigenlijke keuzes die de gemeente worden opgedrongen door het Rijk worden doorgeschoven naar de instellingen. Daar zijn wij het niet mee eens. De gemeente moet de keuzes maken. Dat doen we via de kerntakendiscussie in de commissie bezuinigingen. Daarbij moet de bevolking en de betrokken organisaties betrokken worden. Uiteraard doen we dat in het openbaar. We zijn er voor gekozen om in het openbaar beslissingen te nemen namens de mensen.

Het lijkt er op dat het College probeert via deze manier van bezuinigen toch zijn stokpaardje te berijden; de herijking van het subsidiebeleid. Eerder al werd er gesproken over het meten van criteria en het meten van doeltreffendheid etc. Wij hebben uitgebreid gereageerd op het voorstel tot herijking van het subsidiebeleid.

Bij de discussie over het subsidiebeleid hebben we al verwoord dat je de waarde van subsidies vaak niet kunt meten. Bijvoorbeeld de bibliotheek, een laagdrempelige culturele voorziening. Hoe meet je de mate waarin de bibliotheek bijdraagt aan de ontwikkeling van achtergestelde groepen? Dat haal je echt niet uit het gemiddelde aantal uitleningen of bezoeken per jaar.

Kunst en cultuur is niet alleen ontspanning. Ze bieden iedereen mogelijkheden voor vergroting van de eigen creativiteit en die van anderen. Je leert eens buiten hokjes te denken. Nieuwe, nooit vermoede zaken ontdekken. En dat alleen of – nog mooier - samen met anderen. Een dergelijk creatief proces is van belang voor een zich steeds vernieuwende samenleving. Stel je eens voor dat we dat niet meer hadden, of dat het alleen beschikbaar was voor de ‘happy few’?

Versterking cultureel klimaat

De SP is vóór versterking van het culturele klimaat, in de zin van: toegankelijkheid moet bevorderd worden en diversiteit moet bewaard blijven. In programma 11 zien we echter dat het het College alleen om de buitenkant gaat. Weert moet weer eens op de kaart gezet worden. Terwijl je op iedere kaart kunt zien dat Weert er al lang en breed op staat…

Vertrouwen in de samenleving in relatie tot openbare orde

In de geschiedenis zie je in een samenleving die het vertrouwen verliest vaak dat mensen naar mekaar gaan wijzen, zondebokken zoeken, in plaats van zich samen te pakken. ‘Waarom wordt er wel voor ouderen gebouwd, en niet voor jongeren? Waarom slopen ze hier wel, en daar niet? Fraudebestrijding wel in de bijstand maar waar het geld wel zit.’

Dit is een gevaarlijke ontwikkeling. Alles wat er nu gebeurd brengt het Brutopia, de brutale jungle waarin het recht van de sterkste geldt, dichterbij. Ieder voor zich, en de Markt voor ons allen. Mede gezien onze zorg over toenemende onrust in de wijken en situaties achter de voordeur bij mensen thuis zullen wij hier aandacht voor blijven vragen.

We moeten oppassen dat de politiek niet het foute voorbeeld geeft. ‘Het is voor een arme drommel moeilijk te verknauzen als hij hoort hoe heren die de wet uitmaken stilletjes hun eigen portemonnee spekken.’ Fout voorbeeld doet fout volgen en op den duur kom je politie te kort, want Jan met de Pet blijft niet braaf!

Volkshuisvesting

Het woord volkshuisvesting lijkt besmet geraakt in deze tijd. De gemeente praat liever over ‘beleidsnota wonen’ in plaats van volkshuisvestingsplan. Voor de SP is het duidelijk: wij willen het volk huisvesten! Vandaar dat we onze kritiek en alternatieven hebben vastgelegd in een alternatieve nota. Daarin zijn veel vragen gesteld die deze maand zullen worden beantwoord.

De discussie zullen we tijdens deze beschouwingen niet overdoen, wel vragen we aandacht voor de volgende hoofdpunten:

• Via huurdersinspraak moet meer betrokkenheid worden gegeneerd over diverse volkshuisvestelijke aangelegenheden, waaronder de evaluatie van de prestatieafspraken en een uitspraak over de fusie;
  • De huurdersinspraak moet aanzienlijk worden gedemocratiseerd, zeker wanneer BALANS straks daadwerkelijk is gerealiseerd. Dit is essentieel voor een beter beleid. Zie bijvoorbeeld de Woningvereniging Nederweert waar iedere huurder automatisch lid is van de democratisch gekozen huurdersorganisatie. Dit functioneert goed. De SP komt met een notitie over de huurdersinspraak;
  • Behoefte aan meer invloed en inzicht op het toewijzingsbeleid van huurwoningen;
  • Duidelijkheid over wat de gemeente doet als een verhuurder zijn verplichtingen bijna structureel niet nakomt, o.a. voor wat betreft het plegen van onderhoud;
  • Zorgen voor een goed spreidingsbeleid, onder meer door het bouwen van goedkope huurwoningen in de “rijke wijken”. Dus niet alleen maar eenzijdig slopen van goedkope woningen in andere wijken;
  • Verleen voorrang aan renovatie op sloop;
  • Beperk de verkoop van huurwoningen;
  • De verwachte daling van de behoefte aan huurwoningen, zoals gesteld door de gemeente, wordt niet gedeeld. Er is behoefte aan huur, minder aan koop;
  • Wanneer de suggestie wordt gewekt dat compenserende woningbouw mogelijk is, dient dit te worden bewezen;
  • De communicatie moet worden verbeterd.

Hierbij nog een speciaal woord over de Maatschappelijke Opvang. Deze moet in 2004 gerealiseerd zijn. Wij steunen hier de wethouder ten volle in. Dat is een meer zinvolle besteding als € 50.000 uitgeven voor een duur wegjaagbedrijf op de Serviliusstraat.

Wijkraden

Wij missen de inbreng van de wijkraden. De wensenlijstjes van de mensen in de wijken en dorpen horen - wat de SP betreft - gewoon bij de begroting. In die zin wachten we al te lang op het onderzoek van Symbiose. Kunnen we als gemeente niet, alvorens we beginnen met schrijven, samen met de wijkraden en bewoners wijkplannen opstellen, en die vervolgens inpassen in de begroting? Laat de mensen meebeslissen!

Ouderen

Het schrijnendste voorbeeld van het verlies van beschaving zie je bij de ouderen die dit land hebben opgebouwd, die 45 jaar lang aan onze welvaart hebben bijgedragen, zij worden nu aan hun lot overgelaten. Ook in Weert. De SP heeft gesproken met de directeur van de Stichting Ouderenzorg. Zij krijgen een efficiency-korting van 0.8 procent van dit kabinet. Efficiency-korting, stel je voor!

Hier wordt toe besloten in een tijd dat steeds meer signalen vanuit verzorgings- en verpleeghuizen aangeven dat het nu al nauwelijks mogelijk is om kwalitatief aanvaarbare zorg aan de bewoners van genoemde voorzieningen te verlenen. Deze bezuinigingen zullen leiden tot ernstige gevolgen, waaronder een toenemende verschraling van de zorg, vooral wanneer men hierbij de achterstand die er al is en de sterke toename van het aantal ouderen door de vergrijzing betrekt. Een korting? Er moet geld bij! Het signaal wat hiermee afgegeven aan de werkers in de zorg en de ouderen is zeer kwalijk. De brief van de directie heeft de SP eerder al onder uw aandacht gebracht.

Sociale werkvoorziening

Over de sociale werkvoorziening kent u onze mening. Die is deels te lezen in onze notitie van afgelopen juni. Wij zullen inzetten op het controleren van de sociale doelstelling, we zullen misstanden aan de kaak blijven stellen en we steunen de wethouder met zijn oproep aan de Weerter bedrijven om hun verantwoordelijkheid te nemen.

Een deel van de klachten lijkt ons weggenomen te kunnen worden door het extern plaatsen van de afdeling P&O. Wat vindt u van dit idee is de vraag aan de wethouder?

Natuur en milieu

Natuur en milieu vormen niet alleen landelijk en provinciaal maar ook in de gemeente Weert een sluitpost. Natuurlijk, er moeten keuzes gemaakt worden: wonen, werken, vervoer, recreatie. Maar waarom gaan die sectoren altijd voor en moet er voor natuur en milieu altijd gevochten worden? Bij nieuwe en uitgebreide industrieterreinen, plan-Gordijn, de IJzeren Rijn en natuurlijk de reconstructie. U heeft onze opinie daarover kunnen lezen.

In de uitslag van de duurzaamheidsspiegel in het kader van Lokale Agenda 21, zien we ons vermoeden bevestigd. Weert verkeerd in de onderste regionen van de ranglijst. Wat is daarop uw reactie?

Het College heeft gekozen voor 25 procent groene energie en 75 % grijze stroom. Kan zij garanderen dat er geen vuile stroom afkomstig is van kerncentrales?
Wat wordt er gedaan om minder energieverbruik te bewerkstelligen? Wordt er bij het maken van plannen een integrale afweging gemaakt ook voor wat betreft duurzaamheid? Wij missen dit soort groene zaken in de programmabegroting. Dit moet veranderen.

Ook op kleinere schaal gaat het niet goed. De stad vervuilt. Op veel plaatsen wordt van alles zo maar weggegooid, zie de tentoonstelling in het Natuur en Milieu Centrum en de foto’s in het Land van Weert. De daders worden eigenlijk beloond want de gemeente ruimt alles op.

Kan de milieustraat niet langer worden opengesteld? En kunnen de kosten daarvan niet omlaag, of zelfs gratis? Dan gooien we de afvalstoffenheffing maar omhoog. Een ander alternatief is bijvoorbeeld het eens per maand ophalen van het grof vuil inclusief tuinafval (snoeihout). Steun voor de activiteiten van het Kringloopcentrum lijkt ons op zijn plaats.

In Weert hebben we een mooi natuur- en milieucentrum, waar ook voor schoolklassen binnen -en buitenprojecten zijn. Het grote probleem voor de scholen is meestal het vervoer.
Kunnen we de bussen die de kinderen naar het schoolzwemmen brengen ook inzetten om schoolklassen naar het NMC te brengen? De bussen staan toch maar op het parkeerterrein te wachten tot de kinderen klaar zijn met zwemmen. Veel extra kosten hoeft dit niet met zich mee te brengen.

Openbaar vervoer

Openbaar vervoer stelt mensen in staat mee te kunnen doen in onze samenleving. Het is dus sociaal beleid, volgens de SP. Daarmee is het bijna automatisch ook een slachtoffer van het liberale ‘Marktdenken’.

De busreizigers in Limburg worden per 1 januari aanstaande drie keer gepakt. Door bezuinigingen rijden er in de dienstregeling minder bussen en die bussen rijden ook nog eens langere lijnen. Bovendien wordt per 1 januari de herzonering (wettelijk opgelegd) ingevoerd, waardoor je door meer zones komt om op je bestemming te komen. Daarmee stijgt de prijs ook. Daarnaast is er de nationale tariefsverhoging van 4,7 procent. Waar een rijk land arm in kan zijn…

Toch kan het anders, tegen de stroom in, laten Weertenaren dagelijks zien. Bijvoorbeeld met de succesvolle buurtbus. Ook heeft de gemeente een onderzoek gestart, onder enkele voorwaarden van de raad, voor verbetering van het vervoer in Weert. Dit juicht de SP toe. Hoe staat het hiermee, wanneer kunnen we nadere voorstellen verwachten?

Waarom hebben we niks meer gehoord over het aanbod van De Lijn om de busverbinding Stramproy-Weert te gaan rijden?

Is er een mogelijkheid om via een heffing op de parkeerbelasting middelen te genereren die ten goede komen aan het lokale openbaar vervoer? Dit is ook een vorm van solidariteit.

Onderwijs

Projecten zoals het schooladoptieproject ‘Doe Effe Normaal’, inhoudende lessen in groepen over Geweld-Discriminatie-Verkeer-Vandalisme-Diefstal-etc. steunen wij van harte.
De SP heeft het bij sommigen het imago van altijd ‘tegen’ te zijn. Hier zijn we altijd royaal voor en wij vragen ons af: Waarom hier niet meer ruchtbaarheid aan wordt gegeven? Waarom springen wij in Weert nu pas in terwijl Venlo al vanaf 1997 begonnen is en constant melding maakte van goede resultaten?
Alerter zijn op deze projecten vooral op de lagere school daar op deze leeftijd nog gevormd kan worden hebben wij altijd bepleit. Anders blijft het dweilen met de kraan open! ‘Preventie’ is het magische woord!

Onderwijshuisvesting. De gemeente neemt het woord 'lasten' altijd vele keren in de mond en dat snappen we wel. Wat we missen is de aandacht voor de LUSTEN, naast de lasten. Op een school leren kinderen lezen, schrijven, luisteren en krijgen ze vaardigheden en kennis onderwezen waarmee ze in hun latere leven weerbaar worden en goede burgers van deze wereld kunnen zijn. Graag ook daar aandacht voor.

Sport

Uit onderzoek blijkt dat kinderen veel te weinig beweging krijgen. Een aanleiding om, naast aandacht op school, de sportbeoefening te stimuleren. Daar heeft de overheid een taak. Daar wel. Niet in het realiseren van weer een prestigeproject. Er is hier in Weert geen behoefte aan een hal voor topsport. De mensen en vooral de jeugd moet zelf gaan sporten. Daar moet de gemeente geld aan besteden en niet aan de bouw of plannen voor een topsporthal.

Cultuur

Juist in onzekere tijden, juist in tijden waarin mensen bang zijn voor de toekomst, juist in déze tijd kunnen kunst en cultuur mensen op de been en op weg helpen.

Kunst en cultuur zijn géén franje van de samenleving, die je alleen ophangt als je geld zat hebt.
Kunst en cultuur zijn vooral ook nodig op momenten dat het materieel en sociaal tegenzit.

Juist dan moeten we ons oog niet verliezen voor schoonheid, voor verbeelding, voor creativiteit, voor gedurfde verkenningen, voor waardevolle prestaties uit ons culturele verleden.
Want dat alles kan ons juist hoop en moed voor de toekomst geven: de herinnering aan het waardevolle uit het verleden, de eigen ervaringen met het creatieve in het heden en, het belangrijkste: de verwachting van het gedurfde in de toekomst.

Bij het proces van wederopbouw van de samenleving zullen we kunstenaars, artiesten, muziekmakers, toneelspelers, verbeelders heel hard nodig hebben.
Daarom: handen af van culturele voorzieningen!
In een beschrijving het theater van Dionysus, een overblijfsel uit de Griekse Oudheid staat te lezen: "Iedereen wilde in die tijd belangrijke dramastukken bijwonen. Vanuit alle plaatsen op Attica vertrokken de mensen al 's morgens vroeg, hun werk een dag latend voor wat het was. De kosten die de mensen voor hun bezoek moesten maken werden door de overheid betaald. Theater en drama vormden een vitale kracht in het sociale leven van de Atheners en was ten nauwste verbonden met de lotgevallen van de politiek: de groei en de neergang van de Griekse tragedie volgde precies de opkomst en val van de democratie in Athene."

Waarom leert de geschiedenis ons, dat we zo weinig van de geschiedenis leren? Als de oude Grieken al deze wijsheid bezaten, waarom zijn wij – zoveel rijker dan toen – dan zo oppervlakkig materialistisch geworden?

Deel 3 - Bezuinigingen

Mogelijke alternatieve bezuinigingsmogelijkheden waarover gesproken kan worden:

• commissies opheffen
  • raadsledenvergoeding naar 80 procent (minimum)
  • fractiebudgetten halveren
  • een wethouder minder (terug naar 4 fte)
  • reserves aanspreken
  • bureaucratie-brigade
  • vacaturestop op top-ambtenaren
  • Voor het stadhuis komt gezien de financiele situatie, een NOG Minder Vergaande Variant in aanmerking. Verstandig lijkt het een besluit uit te stellen, waarna eerst discussie in de raad plaats kan vinden. Vraag: Welke werkzaamheden kunnen echt niet uitgesteld worden? Kunt u daar inzicht in geven? De landelijke overheid wil dat elke gemeente een centrale balie krijgt. Stelt ze daarvoor ook voldoende middelen beschikbaar?

Voor enkele van bovengenoemde punten zijn moties geformuleerd.
De SP gaat niet bezuinigen op voor mensen belangrijke zaken als minimabeleid, volkshuisvesting, gezondheid, onderwijs, welzijn en cultuur.
Wij zullen voorstellen (moties / amendementen) van andere partijen hierop beoordelen.
We wachten de informatie van de commissie bezuinigingen af, zie onze opmerkingen daarover.

Verder zijn er talloze voorbeelden van projecten en missers in het verleden, waar de SP geen verantwoordelijkheid voor draagt. Enkelen daarvan drukken nog zwaar op de begroting, zoals misrekeningen bij overgang van Stramproy naar Weert, de huisvesting van Munt-instellingen en de gouden regeling voor de ex-directeur van het theater.

Ook willen we opmerken dat wij verschoond willen blijven van grove fouten zoals die zijn gemaakt rond het niet aan de burgers uitkeren van de Zalmsnip. De gemeente moet geen omgekeerde Sinterklaas zijn!

De gemeente moet kappen met haalbaarheidsonderzoeken naar en plannen voor dure projecten, wanneer daar vanuit de bevolking geen behoefte aan is. De nota Weert 2015 van drie ton in guldens is weggegooid geld. Dit geld kan veel beter worden besteed aan het realiseren van realistische behoeftes. In het verleden had de gemeente veel geld kunnen besparen door aan een aantal (onderzoeken naar) prestigeprojecten als plan Gordijn geen geld uit te geven, in plaats van naar de mensen te luistern. Leer daar van!

Deel 4 - Moties

SP-1: Gevolgen kabinetsbeleid voor Weert

De raad in vergadering bijeen op donderdag 6 november, besprekende de begroting 2004, overwegende,

• Dat de landelijke bezuinigingsmaatregelen en ingrepen in de sociale zekerheid zeer hard aankomen bij de kwetsbare groepen in onze samenleving, zoals chronisch zieken, gehandicapten en uitkeringsgerechtigden,
  • dat ook vele inwoners van Weert hierdoor zwaar getroffen worden, doet een oproep aan het kabinet en parlement de maatregelen die diep ingrijpen in onze samenleving te heroverwegen,verzoekt het college van B&W het gevoelen van de gemeenteraad van Weert over te brengen aan de leden van de Tweede Kamer.

SP-2: Vacaturestop top-ambtenaren

• overwegende dat de burger geen behoefte heeft aan goedbetaalde ambtenaren die alleen maar vergaderen, papier produceren en plannen achter een bureau maken waarvan het resultaat op straat niet is te zien
    besluit om per direct een vacaturestop invoeren op gemeentelijke topambtenaren en in plaats daarvan mensen in dienst te nemen die je op straat ziet

SP-3: Vergoeding bestuurders naar minimum

De raad in vergadering bijeen op donderdag 6 november, besprekende de begroting 2004,overwegende,

• dat iedereen moet inleveren
  • dat ook burgemeester, wethouders en raadsleden daaraan kunnen meehelpen besluit om genoegen te nemen met het minimum van 80 procent van de maximale vergoeding.

daar eet men geen boterham minder om

SP-4: Halvering fractiebudgetten

• dat iedereen moet inleveren
  • dat ook de fracties daaraan mee kunnen helpen
  • dat meer geld en andere regels geen betere politiek opleverenbesluit om de fractiebudgetten per fractie te halveren

SP-5: Bureaucratiebrigade

• dat bureaucratie is één van de grootste ergernissen van burgers en werknemers is
  • dat dit ook geldt voor de gemeente Weert
  • dat hier geld kan worden bespaard
  • dat er daarom terecht door de politiek veel gesproken wordt over bureaucratie
  • dat er helaas maar weinig concreet voorgesteld wordt om het op te lossen.

besluit om op korte termijn een voorstel te doen voor een commissie die de bevoegdheid heeft om gevoed vanuit de burgers en de ambtenaren, voorstellen aan de raad en het College te doen om bureaucratie in Weert te verminderen

SP-6: Sociale doelstelling ‘de Risse’

• dat de verantwoordelijkheid voor de controle op de uitvoering van de sociale doelstelling van de sociale werkvoorziening tegenwoordig bij de gemeenteraad ligt
  • dat hiervoor op dit moment geen instrumenten aanwezig zijn

verzoekt het college met een voorstel te komen zodat de raad via goede heldere instrumenten de sociale doelstelling van het werkvoorzieningsschap kan toetsen

SP-7: Betaalbare huurwoningen bouwen in duurdere wijken

• dat de samenstelling van de woningvoorraad anders dient te worden teneinde spreiding van zwakkere groepen te bevorderen
  • dat het slechts eenzijdig slopen en verkopen van betaalbare woningen in ‘goedkope wijken’ als Keent niet acceptabel is wanneer er geen alternatieven worden gecreëerd voor de bewoners

besluit dat er meer betaalbare huurwoningen in duurdere wijken moeten komen

SP-8: Afspraken betere communicatie BALANS

De raad in vergadering bijeen op donderdag 6 november, besprekende de begroting 2004, gezien de vele voorbeelden van slechte communicatie vanuit BALANS spreekt uit als haar mening dat er in de nieuw te maken prestatieafspraken met de verhuurder betere en controleerbare afspraken moeten komen over de communicatie met huurders en gemeente

Verzet’

Verzet begint niet met grote woorden
maar met kleine daden

zoals storm met zacht geritsel in de tuin
of de kat die de kolder in zijn kop krijgt

zoals brede rivieren
met een kleine bron
verscholen in het woud

zoals een vuurzee
met dezelfde lucifer
die een sigaret aansteekt

zoals liefde met een blik
een aanraking
iets dat je opvalt in een stem

jezelf een vraag stellen
daarmee begint verzet
en dan die vraag aan een ander stellen

Remco Campert

samenvatting van het bovenstaande, zeer op hoofdlijnen.