Brief van SP-PvdA-D66-CDA aan het college van B&W over informatie mbt plan-Gordijn

27 augustus 2002

'Wethouder Verheggen heeft in de gemeenteraadsvergadering van 30 mei jl. gezegd dat "onmiddellijk na de vakantie alle betrokkenen en ook de buurt worden geïnformeerd over de plannen van de heer Gordijn, over de manier waarop wij daarmee omgaan en de procedures die straks worden gevolgd om te waarborgen dat mensen hun gevoelens en bezwaren kwijt kunnen, opdat die kunnen worden meegenomen in de uiteindelijke besluitvorming".'

De verschillende fracties in een brief aan het college:

Aan het College van B&W van de gemeente Weert
Aan de gemeenteraad van de gemeente Weert

Betreft: Plan St Theunis

Weert, 27 augustus 2002

Geacht college,

Het is na de vakantie en de fracties van SP, D66, CDA en PvdA zouden graag van het College van B&W een concreet moment willen weten, waarop de door de heer Verheggen toegezegde informatie wordt verstrekt aan betrokkenen en aan de gemeenteraad.

Indien het College op dit moment niet in staat is om aan haar toezegging te voldoen hebben wij het volgende verzoek aan de Griffie van de gemeente Weert:

"Wij verzoeken u om uit te zoeken welke stukken (zijnde brieven, rapporten, notities, studies, etcetera), verband houdende met de plannen in het gebied Sint Theunis (Plan-Gordijn), er bestaan en welke daarvan openbaar kunnen worden gemaakt.
Wij gaan er van uit dat vertrouwelijke bedrijfsgegevens, voor zover aanwezig, niet publiek worden gemaakt. In de stukken die ons ter beschikking zijn gesteld, hebben we overigens geen gegevens aangetroffen die niet aan de openbaarheid kunnen worden prijsgegeven. De krampachtige wijze waarop het college met het verstrekken van informatie omgaat, maakt de onrust bij betrokken partijen alleen maar groter.
In dit verband verwijzen wij naar artikel 25 lid 3 en 4 van de gemeentewet en artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB). Graag vernemen wij in hoeverre deze bepalingen van toepassing zijn. Aan de hand van uw gedegen advies zijn wij voornemens de opheffing van geheimhouding van álle stukken die geen vertrouwelijke bedrijfsgegevens bevatten aan de raad voor te leggen.
In het belang van de direct betrokkenen en een goede oordeelvorming van de gemeenteraad verzoek ik u hierbij enige spoed te betrachten en ons deze informatie uiterlijk medio september te doen toekomen."

Hoogachtend,
Paul Lempens, fractie SP