Het jaar 1991 uit het archief van de SP Weert

In 1991 telt de SP in Weert 66 leden.

De SP is solidair met werknemers van de Philips lampenfabriek in Weert. Vanwege een reorganisatie wordt er flink gesneden in het personeelsbestand. De SP deelt een krant uit.

1991 staat ook in het teken van het uitbreiden van de afdeling over de gemeentegrenzen heen. In Nederweert melden een paar mensen zich aan bij de SP. Één lid verspreid in korte tijd 2500 folders in het dorp waardoor de SP ook daar voor het eerst op de kaart komt te staan. Ook In Roermond vinden er acties plaats en er wordt een werkgroep gevormd. Geprobeerd wordt om vanuit Weert een SP-afdeling op te zetten in Roermond.

De SP voert actie tegen veranderingen in de Wet Arbeids Ongeschikheid (WAO). De regering met daarin de PvdA voert wat de SP betreft asociale verslechteringen door. Er worden folders verspreid en er worden mensen thuis bezocht. Veel reacties. Het levert ook nieuwe leden en enthousiame op. Tijdens de Provinciale Statenverkiezingen halveert de PvdA in Weert. De SP haalt 112 oftewel 0,8% van de stemmen.

In september verdiepte de SP zich in de wijk- en dorpsraden. Deze waren begin jaren ’90 opgezet om het contact tussen de gemeente en de diverse wijken en dorpen in Weert te vergroten. Maar er bleken noal wat verschil in de 'kwaliteit' tussen de diverse wijk en dorpsraden. Sommigen waren een vereniging met gekozen bestuursleden, anderen waren  'koninkrijkjes' van mensen die zich in de wijk of het dorp belangrijk voelden. De SP was voorstander van gekozen wijk en dorpsraden en deed na onderzoek onder de diverse wijk- en dorpsraden een rapport met aanbevelingen teoekomen aan de gemeente.