Een avondje theater in de raadszaal; VVD, CDA, Weert Lokaal en PvdA willen niet praten over de toekomst van Weert

21 mei 2010

Woensdagavond vond er een raadsvergadering plaats met als belangrijkste onderwerp het coalitieprogramma. Alle partijen in de gemeenteraad mochten 'kennisnemen' van het akkoord dat VVD, CDA en Weert Lokaal gesloten hebben over het besturen van Weert. Het debat, voor zover daarover gesproken kan worden, bleek een schijnvertoning.

Een coalitieprogramma is mijn inziens een heel belangrijk document. Er staat in welke kant de 'regeringspartijen' de komende vier jaar met Weert op willen. Na de verkiezingscampagnes en beloftes kun je nu zien wat er allemaal waar gemaakt gaat worden. Wie heeft wat moeten inleveren, en wat is het eindcompromis?

Een debat daarover in de gemeenteraad is het belangrijkste politieke moment in vier jaar. De SP had dan ook een uitgebreid commentaar op het programma klaar liggen met een aantal wijzigingsvoorstellen. En ook het idee, om net als over alle andere voorstellen, gewoon te stemmen in de gemeenteraad.

Maar al snel bleek dat de coalitiepartijen een debat eigenlijk helemaal niet zagen zitten. Veel te veel gedoe.

Het CDA bij monde van fractievoorzitter Theo Meulen spande de kroon en noemde het debat zelfs een 'ritueel dansje' waarin de 'coalitiepartijen vertellen hoe goed het akkoord is, en de oppositiepartijen hoe minder goed ze het vinden'. Als toeschouwer dacht ik, wat doen we hier dan?

Coalitiepartijen VVD, CDA, Weert Lokaal, en ook oppositiepartij PvdA gingen zelfs nog een stap verder door te zeggen dat men bij voorbaat tegen alle wijzigingsvoorstellen van de SP en ook D66 zou stemmen, ongeacht de inhoud. Puur omdat men het niet 'het moment' vond. En alsof dat al niet genoeg was deed de burgemeester er nog een schepje bovenop. Het nieuwe college zou ook nog niet ingaan op vragen uit de raad.
Men had meer oog voor de borrel na de vergadering, die overigens plaatsvond vanwege het feit dat wethouder Litjens vlak voor de vergadering een lintje had gekregen.

SP raadslid Paul Lempens vroeg tot twee keer toe wanneer er dan wel gedebatteerd zou worden over het programma.

CDA'er Meulen stelde vond de voorjaarsnota, die over een paar weken plaatsvindt, wel geschikt. Maar omdat deze in afgeslankte vorm plaatsvindt omdat de coalitie er pas net zit, was dat bij nader inzien ook geen goed moment. De begrotingsbehandeling in het najaar, dat zou beter zijn. In november pas! Er gebeurt een jaar helemaal niks in politiek Weert!
En als het aan het CDA ligt gebeurt er vier jaar helemaal niks, want de 'aard' van de coalitie zal eigenlijk gaandeweg de komende vier jaar wel blijken uit alle voorstellen die er komen.

De VVD, de grootste partij van Weert en de belofte voor verandering, was flets en behoudend in haar betoog. Een routinematig ingestudeerd verhaaltje over hoe het gemeentebestuur werkt. Één raadslid las voor de andere acht keken toe. De wethouders besturen, de gemeenteraad controleert, komt zo nu en dan met een eigen voorstel, en beslist uiteindelijk. Niks geen inhoudelijke discussie over waar het nu om gaat.

Weert Lokaal was vooral als een kind zo blij dat men weer op het pluche zit. Het kon niet vaak genoeg herhaald worden dat men mee bestuurd in Weert. Dat kwam volgens Weert Lokaal trouwens niet door de (slechte) verkiezingsuitslag, maar omdat men de laatste vier jaar zo lief en meegaand is geweest.

De PvdA begon goed, met het benoemen van positieve en negatieve punten uit het program van de coalitie, net zoals de SP. Wel een hoop volzinnen, 'qoutes' voor de krant in het verhaal. En het klonk hier en daar ook wat zuur. Volgens mij vindt de PvdA het vooral jammer dat men geen deel meer uitmaakt van de coalitie. Want ook de PvdA sloeg de plank mis door niet te willen debatteren over het coalitieprogramma geheel in overeenstemming met de coalitiepartijen. Ik hoop niet dat het de toon is voor de komende vier jaar want dan blijft er wel een heel mager oppositiegeluid over in Weert.

Het verhaal van de SP was daarentegen volkomen helder. Gewoon benoemen wat er goed en slecht is aan het program en hoe het volgens de SP beter kan, wat de 'koers' van Weert voor de komende vier jaar zou moeten zijn.
En dat nog onderstreept door een paar wijzigingsvoorstellen, om het coalitieprogramma al meteen die goede kant op te sturen. Een inbreng die je mag verwachten bij een inhoudelijk debat, wat er dus niet bleek te komen. Tot terechte teleurstelling van de SP.

Niet helemaal. Alleen D66 ging mee met de SP. D66 maakt zo wat mij betreft duidelijk dat men democratie en transparantie inderdaad hoog in het vaandel heeft staan. De felle reacyie is wel vreemd omdat men een paar weken geleden nog aangaf 'op één lijn te zitten' met de huidige coalitiepartijen.

Slap gedrag van het CDA is helaas normaal, van Weert Lokaal kan ik het ook nog begrijpen, dat de 'daadkracht' en de 'frisse wind' van de VVD nu al verdwenen is valt me tegen, maar dat de PvdA mee gaat in het spelletje van 'wij willen niet praten' is onbegrijpelijk.

Maar goed, democratie is dat de meerderheid beslist. VVD, CDA, Weert Lokaal en PvdA vinden het niet nodig om over het coalitieprogramma te praten. 24 raadsleden. SP en D66 willen wel discussieren over waar het met Weert naar toe moet de komende vier jaar. 5 raadsleden.

De vergadering woensdag was volkomen overbodig. Het programma per post opsturen was genoeg geweest. Laat ik hopen dat de democratische partijen over vier jaar nog groter worden zodat een schijnvertoning als gisteravond dan voorkomen kan worden.

Jeroen Goubet, bestuurslid SP Weert

SP: een rechte rug voor minima in economische tegenwind