'Weert blijft bij ondertunneling IJzeren Rijn'
'Weert blijft bij ondertunneling IJzeren Rijn'
Het Weerter college van burgemeester en wethouders houdt vast aan een tunnel onder Weert als de IJzeren Rijn wordt gereactiveerd. Dat is de reactie van het gemeentebestuur op de brief die de minister van Verkeer, ir. C. Eurlings, onlangs schreef aan de gemeenten Weert, Cranendonck en Leudal. Weert laat de reactie van Prorail aan de minister op het "Tunnelplan" weerleggen door deskundigen. Op verschillende politieke niveaus zal Weert druk blijven uitoefenen om dit standpunt onder de aandacht te brengen.
Een persbericht van de gemeente Weert van 24 december 2008
In de brief van 18 december jl. wijst de minister het "Tunnelplan" van Weert af. De minister schrijft: "Zo lijkt de door Weert voorgestelde volledige tunnelligging financieel onhaalbaar: de investeringskosten zouden erdoor verdubbelen." Het Weerter college van B&W concludeert dat Prorail en de minister de tunneloplossing voor Weert vooral te duur vinden.
Andere voorbeelden in het land illustreren het gerechtvaardigde verlangen van Weert naar ondertunneling om de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid te waarborgen. Een voorbeeld daarvan is de ondertunnelde Betuwelijn ter hoogte van Zevenaar.
Samen met de provincie Limburg en het samenwerkingsverband IJzeren Rijn gaat de gemeente Weert de woordvoerders van de Tweede Kamerfracties nader informeren over de belangen van Weert. Dat gebeurt vóór 11 februari als door hen het algemeen overleg met de minister wordt gevoerd. Daarnaast wil het Weerter gemeentebestuur begin volgend jaar alsnog komen tot een vervolggesprek met de minister over deze kwestie.