h

'Tunnelplan is onhaalbaar'

25 december 2008

'Tunnelplan is onhaalbaar'

ProRail betitelt de ondertunneling van de IJzeren Rijn in Weert als onhaalbaar.

Een artikel in het land van Weert van woensdag 24 december 2008 door Peter Clement.

De meerkosten van 550 miljoen zijn zeer hoog terwijl de meewaarde op langere termijn niet is aan te tonen, volgens de Nederlandse spoorwegbeheerder

ProRail schrijft dit aan minister Eurlings, die om een verschillenanalyse had gevraagd tussen het tunnelplan Weert en het geactualiseerde ontwerp van de IJzeren Rijn, met geluidsschermen over een afstand van 4,5 kilometer boven op de spoordijk door Weert.

"U zou de gemeente Weert in overweging kunnen geven om, in plaats van het in onze ogen onhaalbare tunnelplan, vooral energie te steken in plannen gericht op het extra beperken van de nadelige effecten van de IJzeren Rijn", zo schrijft ProRail aan Eurlings. ProRail stelt voor om de twee goederensporen voor IJzeren Rijn treinen in Weert apart te leggen van de overige sporen en apart te voorzien van geluidsschermen of 'het geheel ombouwen van die sporen met een gesloten constructie'. Simpel gezegd: een tunnel boven de grond.

Minister Eurlings stuurde vorige week een brief aan de gemeenten Weert, Leudal en Cranendonck. Hierin sprak hij het vertrouwen uit dat Weert "zich nader zal beraden over meer kansrijke opties, omdat de door Weert voorgestelde ondertunneling financieel onhaalbaar lijkt".

De kwestie van de IJzeren Rijn door Weert, Cranendonck en Leudal komt op 11 februari in de Tweede kamer aan de orde. PvdA-kamerlid Lia Roefs dient dan een door meerdere partijen gesteunde motie in om garanties te krijgen voor een optimale veiligheid voor Weert op het moment dat de IJzeren Rijn gereactiveerd wordt.

Vlak voordat de Kamer met kerstreces ging is de voorbije week een VVD-motie verworpen om 80 miljoen beschikbaar te stellen voor 'de aanloopkosten' van een treintunnel onder Weert. De VVD wilde dat bedrag dekken uit de pot 'ontwikkelingssamenwerking'. Die politieke move werd onmiddellijk afgestraft door een grote kamermeerderheid.

IJzeren Rijn: weer geen aandacht voor Weert en Midden Limburg
De Belgische Betuwelijn

U bent hier