h

'Veolia snijdt in stadsbuslijnen Weert'

24 september 2008

'Veolia snijdt in stadsbuslijnen Weert'

Met ingang van de nieuwe dienstregeling van Veolia, die half december ingaat, rijden in Weert voortaan 's morgens en 's avonds minder stadsbussen.

Een artikel in Dagblad De Limburger van dinsdag 23 sepmtember 2008 door Vincent van den Berg

Vervoerder Veolia Transport gaat het aantal ritten bij de stadsbusdienst Weert drastisch beperken. De Weerter stadsbusdienst bestaat bijna twee jaar. Vooral 's avonds en in het weekeinde rijden de bussen vaak leeg hun rondjes door Weert.

Veolia heeft de Weerter stadsbusdienst uitbesteed aan Princen. Die rijdt de diensten met kleine busjes met plaats voor acht passagiers. Weert kent drie stadslijnen. De stadsbusjes rijden vanuit Boshoven via het station naar Graswinkel (lijn 1) en van Leuken via het station naar het kerkdorp Altweerterheide, lijn 2. Lijn 3 verbindt de binnenstad (Collegeplein) met recreatiegebied IJzeren man en de wijk St. Theunishof. De busjes rijden op werkdagen tussen vijf uur 's ochtends en middernacht. Op zaterdag en zondag loopt de dienstregeling van 6 uur 's morgens tot middernacht.

Volgens Veolia heeft de stadsdienst in Weert een moeilijke start gekend maar groeit het aantal reizigers op de lijnen 1 en 2 de laatste tijd behoorlijk. Lijn 3 blijft echter ver achter bij de verwachtingen. In de nieuwe dienstregeling, die half december ingaat, rijden de stadbussen voortaan op werkdagen tussen half zeven 's ochtends en tien uur 's avonds. Op zaterdag start de dienstverlening om acht uur en op zondag rijden de stadsbussen van lijn 1 en 2 voortaan vanaf negen uur. Lijn 3 rijdt in de plannen van Veolia op zondag niet meer. Bovendien wil Veolia lijn 3 op doordeweekse dagen al om zeven uur 's avonds staken.

De chauffeurs van de stadsbussen zijn over deze aanpassingen van de dienstregeling vorige week tijdens een werkoverleg ge?nformeerd. Chauffeurs die niet met naam genoemd willen worden, vinden dat Veolia met deze ingreep in de dienstregeling van de stadsbus het verkeerde signaal afgeeft. "Terwijl iedereen in Nederland de mond vol heeft over een beter openbaar vervoer, wordt in Weert de ritten van de stadsbus twee jaar na de start alweer teruggebracht", klagen de chauffeurs. Bovendien merken chauffeurs op 'dat veel klanten van de stadsbus, vooral studenten en mensen die 's morgens al vroeg richting NS-station in Weert reizen, voortaan ook ander vervoer moeten regelen omdat de stadsbus 's morgenvroeg niet meer rijdt. "Die klanten ben je dus twee keer per dag kwijt", constateren de chauffeurs.

Vervoersdeskundige Peter Weijers van Veolia zegt dat het vervoersbedrijf 'een optimalisatie van vraag en aanbod' doorvoert. "We zetten onze capaciteiten daar in waar de vraag het grootst is en dat is niet op buslijn 3 in Weert", aldus Weijers die de aanpassing in de dienstregeling in Weert 'niet zo dramatisch' noemt.

De gemeente Weert en de gemeentelijke adviescommissie Verkeerszaken zijn tegen de geplande ingreep in de dienstregeling.

Gemeente moet snel actie ondernemen tegen verslechteringen stadsbusdienst

U bent hier