h

Mieke: 'Ze zeggen al snel dat het goed gaat'

24 april 2008

Mieke: 'Ze zeggen al snel dat het goed gaat'

"Ik kreeg eerst thuiszorg voor een paar uur per week, toen ineens het viervoudige, een tijdje later ging dat weer omlaag en nu is het helemaal stopgezet. Geen enkele keer is iemand bij mij thuis geweest, alles gaat via de telefoon en steeds krijg je iemand anders aan de lijn", verteld Mieke uit Weert.

Een artikel in het Land van Weert van woensdag 23 april 2008 door Peter Clement

Het aantal klachten over de telefonische indicatiestellingen door het CIZ en de gemeenten die daar voor toekenning van huishoudelijke zorg op blind varen, neemt landelijk alsmaar toe. Mieke (overigens niet haar echte naam) heeft al jaren een chronische aandoening en vorig jaar is ze geopereerd. Vijf maanden heeft ze plat gelegen. Ondanks een geslaagde operatie is haar situatie niet veranderd. Ze zou te lang met haar klachten zijn blijven doorlopen. Nu draagt ze bijna altijd een brace.

"Op een gegeven moment kreeg ik een indicatie voor langdurige verpleging en persoonlijke verzorging. Zonder reden werd deze ineens stopgezet. Daardoor kwam ook niemand meer de spuit zetten die ik wekelijks nodig heb en ging ik lichamelijk achteruit. Vanaf mijn bed heb ik een nieuwe aanvraag moeten indienen en na twee maanden kreeg ik weer verpleging en persoonlijke verzorging, maar tot op heden nog steeds geen huishoudelijke zorg, ondanks aanvragen van mijn specialist", aldus Mieke. Voor de beoordeling van de noodzaak van huishoudelijke zorg is nooit iemand bij haar thuis geweest. Haar zoontje zit nog op de basisschool Hij kookt nu, doet boodschappen, helpt in het huishouden en leegt haar po-stoel.

Onderzoek

Omdat er landelijk veel klachten zijn over telefonische indicatiestellingen voor de WMO is de voorbije week in de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) een motie aangenomen van SP en PvdA om een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar de misstanden bij de indicatiestellingen.

De Landelijke Organisatie van Cliëntenraden (LOC) pleit ervoor indicatiestellingen voor de WMO alleen nog maar door middel van huisbezoeken te laten plaatsvinden. "Achter de voordeur blijkt vaak veel meer aan de hand te zijn dan uit een telefonische blijkt. Bij een telefonische indicatie kunnen cli?nten vaak niet overzien wat de gevolgen van hun antwoorden zijn. Zij zeggen al snel dat het goed gaat", aldus het LOC in een brief aan de Tweede Kamer.

Bovendien durven veel WMO-cliënten geen klachten in te dienen omdat ze in een afhankelijkheidspositie verkeren.

Afgewezen

Een scootmobiel voor Mieke is afgewezen. "U bent nog niet uitbehandeld, u heeft nog medicijnen, u klachten zijn onvoldoende aantoonbaar", krijgt ze te horen. En dat terwijl ze zichtbaar beperkingen heeft en steeds verder in een isolatie terecht komt wat niet bevorderlijk is voor een evenwichtige opvoeding van haar zoontje. "Hij hoeft toch niet de dupe te worden van mijn situatie", zegt ze. Mieke heeft nu juridische bijstand gezocht.

Voor de regio Weert is onlangs de website www.stopuitverkoopthuiszorgweert.nl geopend waar burgers terecht kunnen die slechte ervaringen hebben met de indicatiestellingen voor de WMO-thuiszorg of andere WMO-zaken.

Peter Clement

Strijdbare thuiszorgmedewerkers tijdens drukbezochte bijeenkomst comité, vakbond en SP
www.stopuitverkoopthuiszorgweert.nl

U bent hier