'IJzeren Rijn in stroomversnelling'
'IJzeren Rijn in stroomversnelling'
De IJzeren Rijn komt voor de regio Weert in een stroomversnelling. Verkeersminister Eurlings wil de overlastproblematiek van de gemeenten Weert, Cranendonck en Leudal daarom met spoed op de politieke agenda in Den Haag en Brussel.
Een artikel in het Land van Weert van woensdag 19 maart 2008 door Peter Clement.
'De regio Weert kan wel eens de grootste overlast krijgen van de IJzeren Rijn', erkende minister Eurlings afgelopen donderdag in de vaste kamercommissie voor vervoer in Den Haag. De Weerter wethouder Anton Kirkels was aanwezig en het Weerter Tweede Kamerlid Paul Lempens voerde er voor de SP-kamerfractie het woord. 'De minister heeft nu wel degelijk oog voor de problemen aan de westkant van de Maas en niet alleen voor Roermond, maar hij zegt er tegelijkertijd bij dat het niet mogelijk is 'alles' onder de grond te stoppen. Eurlings vraagt de gemeenten realistisch te blijven', aldus Kamerlid Lempens. SP, Groen Links en Christenunie hebben er bij de minister ook op aangedrongen om personenvervoer over de IJzeren Rijn toe te laten zodat de regio Weert niet alleen lasten maar ook lusten kan ervaren.
In een brief aan de Tweede kamer over de bestrijding van overlast door de IJzeren Rijn in Midden Limburg schrijft Eurlings echter letterlijk 'De huidige Nederlandse wet- en regelgeving is kaderstellend, zodat de spoorlijn aan dezelfde normen zal voldoen als andere recente Nederlandse spoorprojecten als Betuwelijn en Hanzelijn'.
De Weerter wethouder Kirkels citeerde deze uitspraak van Eurlings in de gemeenteraadsvergadering van afgelopen donderdag. Kirkels was toen net terug uit Den Haag. PvdA raadslid Heijmans applaudisseerde spontaan voor hem. De raadsleden Ton Egging (Kernpunt) en Frans Adriaens (Weert Lokaal) wisten volgens Kirkels de hosannastemming die Heijmans probeerde op te roepen in de kiem te smoren.
Wat Roermond wel is gelukt, om een trace om de stad heen en het ontzien van het Meinweggebied, moet de regio Weert namelijk nog gedaan zien te krijgen. Weert wil een tunnel onder het centrum van de stad, vergelijkbaar met de oplossing bij de gemeente Zevenaar waar de Betuwelijn inderdaad onder de stad door is geleid. En het natuurgebied Weerter en Budelerbergen moet net als het Meinweggebied bij Roermond ontzien worden omdat dezelfde Nederlandse en Europese natuurbeschermingsregels daarop van toepassing zijn. Soortgelijke maatregelen moeten er ook komen voor Baexem en het overige Leudalgebied.
De gemeenten Weert, Cranendonck en Leudal willen daarom op zo kort mogelijke termijn een 'verdiepingsslag' maken. Deze hopen zij in juni aan de minster en de leden van de Tweede Kamer aan te bieden. 'Het moeilijkste komt nog. Er is nog een forse weg te gaan om die verdiepingsslag aan de onderhandelingstafel ook echt verzilverd te krijgen', aldus wethouder Kirkels. In het najaar 2008 wordt het resultaat verwacht van de onderhandelingen tussen Belgie, Nederland en Duitsland.
Paul Lempens: IJzeren Rijn wordt Belgische Betuwelijn
SP: IJzeren Rijn, 'not now, not ever, never'