'Provincie: dubbele maaslijn gekoppeld aan IJzeren Rijn'
'Provincie: dubbele maaslijn gekoppeld aan IJzeren Rijn'
De provincie Limburg vindt dat een heringebruikname van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn gekoppeld moet worden aan een verdubbeling van de spoorlijn (maaslijn) tussen Roermond en Venlo. Bovendien wil de provincie dat het spoor door het centrum van Weert wordt geleid via een tunnelbak.
Een bericht in Dagblad de Limburger van vrijdag 12 oktober 2007
Dat heeft verkeersgedeputeerde Bert Kersten (PvdA) van de provincie Limburg gisteren gezegd. Kersten liep daarmee vooruit op de conclusies een onderzoek dat de provincie heeft laten uitvoeren naar de knelpunten en mogelijkheden van de reactivering van de IJzeren Rijn. Die conclusies worden volgende week gepresenteerd.
Limburg ziet het liefst dat de IJzeren Rijn bij Roermond langs de N280-oost naar Duitsland wordt geleid. De nieuwe verbinding moet dan echter wel worden uitgevoerd in combinatie met een verdubbeling van de Maaslijn tussen Roermond en Venlo en de aanleg van een tunnel bij Weert.
??Het liefst zien we geen heropening van de IJzeren Rijn?, zegt kersten. ??Maar als het toch moet, dan kunnen we dat beter nu roepen dan dat België en Duitsland straks iets roepen en wij daarop geen invloed meer hebben.?
De aansluiting van de goederenlijn bij Roermond op het Duitse spoorwegnet heeft volgens Kersten amper economische meerwaarde, zo is uit onderzoek gebleken. Het enige voordeel van deze variant is dat de spoorlijn om Roermond heen komt te liggen en niet door het Meinweggebied loopt.
??Van een economische meerwaarde is wél sprake als er een aftakking richting Venlo komt. En dat kun je bereiken door verdubbeling van de Maaslijn. In dat geval profiteert ook Venlo van de reactivering van de spoorlijn?, legt Kersten uit.
De gedeputeerde geeft toe dat er nog veel studie nodig zal zijn om de haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de provinciale wensen vast te stellen.
De milieufederatie Limburg betreurt het standpunt dat door Kersten naar buiten is gebracht. ??De beste optie is en blijft om de IJzeren Rijn via Venlo naar Duitsland te leiden?, zegt Toine Wuts van de federatie. ??Die variant die nu wordt geopperd kan ook. Maar dan moet je hem wel op Betuwe-niveau uitvoeren. En dat wil zeggen met tunnels bij de Weerter- en Budelerbergen, in Weert en in Baexem.