h

'Duitsers willen IJzeren Rijn langs de B52'

23 juni 2007

'Duitsers willen IJzeren Rijn langs de B52'

Het Duitse deel van de spoorlijn IJzeren Rijn tussen Antwerpen en Duisburg kan het beste worden aangelegd langs de autosnelweg B52 tussen het grensplaatsje Elmpt bij Roermond en Mönchengladbach.

Een artikel in Dagblad De Limburger van vrijdag 22 juni 2007

Dat is de conclusie van een Duits onderzoek dat gisteren door verkeersminister Oliver Wittke van de deelstaat Nordrhein-Westfalen openbaar is gemaakt. Wittke heeft al opdracht gegeven voor een vervolgonderzoek van deze variant.

De samenstellers van het onderzoek zien heringebruikname van het historisch tracé dwars door het Meinweggebied niet zitten.

De Duitse onderzoekers hebben een aantal varianten bekeken. Drie varianten langs het historisch tracé en een variant langs de autosnelweg B52. Bij de drie varianten van het oude tracé is ook gekeken naar de aanleg van een tunnel bij het plaatsje Wegberg en naar een omleiding van het spoortracé bij Dalheim.

De onderzoekers komen tot de conclusie dat de aanleg van een 30 kilometer lange spoorlijn langs de autosnelweg B52 de beste oplossing is. In Nederland moet die snelweg over enkele jaren aansluiten op de N280 tussen Maalboek en Roermond.

Ook is in het onderzoek gekeken naar een variant langs de A40 die bij Venlo zou aansluiten op de A67 en naar een variant, waarbij de spoorlijn ten zuiden van het Meinweggebied de grens kruist. Die twee varianten zijn echter niet verder uitgewerkt vanwege de vele knelpunten die deze varianten volgens de Duitsers opleveren.

Woordvoerder Toine Wuts van de Milieufederatie Limburg vindt de conclusies van het Duitse onderzoek niet erg opmerkelijk. ??Het meeste wisten we al. Wat opvalt is dat de onderzoekers zich er erg gemakkelijk vanaf hebben gemaakt. Ze hebben in feite twee varianten vergeleken: die van het historisch tracé en die langs de B52. Dat is erg magertjes.?

Wuts hoopt dat het onderzoek eindelijk de ogen opent van alle partijen die bij de problematiek rond de IJzeren Rijn zijn betrokken.

??Wat de Duitsers voorstellen is ook niet dé oplossing. Ook dit is weer wat lapwerk. Het wordt tijd dat er nu eens een fatsoenlijk onderzoek komt waarbij het hele tracé tussen Antwerpen en Duisburg onder ogen wordt genomen.?

Duits plan tracé IJzeren Rijn bij Roermond geen oplossing voor rest Midden-Limburg

U bent hier