h

'Wallonië tegen heropening IJzeren Rijn'

14 mei 2007

'Wallonië tegen heropening IJzeren Rijn'

De regering van Wallonië is tegen de heropening van de IJzeren Rijn, de treinverbinding tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied, die deels over Nederlands grondgebied voert. Dat heeft de Waalse regering laten weten aan de Nederlandse provincie Limburg.

Een bericht in de Volkskrant van zaterdag 12 mei 2007

Wallonië noemt de heropening ??weggegooid geld??. De Walen vrezen dat de treinverbinding ten koste gaat van de Montzenlijn van Antwerpen naar Aken en werkgelegenheid kost in Luik. De Waalse regering kan daarmee ??niet instemmen??.

Wallonië formuleerde die bezwaren vorig jaar al, maar ze kwamen vrijdag pas naar buiten via de Belgische krant Het Belang van Limburg. Heropening van het historische traject van de IJzeren Rijn ligt gevoelig in Nederlands Limburg vanwege de te verwachten geluidsoverlast in Roermond en Weert.

Vrije doortocht

De federale Belgische regering wil de heropening van de treinverbinding en het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag gaf België in 2005 recht van vrije doortocht over Nederlands grondgebied. Nederland en België moeten samen opdraaien voor de kosten van een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.

In de Tweede Kamer wil een meerderheid van CDA, PvdA en SP kijken naar een alternatief tracé op Nederlands grondgebied, maar minister Camiel Eurlings (Verkeer) verwacht daarvoor weinig animo bij de Belgische autoriteiten.

Knelpunt

Het knelpunt voor de Limburgers ligt vooral in Midden-Limburg waar de goederentreinen door woongebieden, langs een bungalowpark en door het Nationaal Park De Meinweg gaan rijden.

Eurlings zei onlangs dat er vijf tot zeven treinen per dag gaan rijden. Volgens het gemeentebestuur in Roermond is dat tegen de afspraken die zijn gemaakt in 1991. Er zou niet meer dan een trein per week mogen rijden.

Op 15 maart van dit jaar reed bij wijze van proef een Belgische goederentrein voor het eerst weer het traject tussen Antwerpen en Duisburg. Toen werd nog om De Meinweg heen gereden.

Blij

Voorzitter Gerard IJff van het samenwerkingsverband IJzeren Rijn in Limburg zei vrijdag in een reactie blij te zijn met het Waalse standpunt. ??Wij hebben altijd gezegd dat de Montzenlijn voldoende capaciteit heeft, en er geen aanleiding is om de IJzeren Rijn weer te gaan gebruiken??, aldus IJff. ??Het wordt tijd dat alle betrokken partijen om de tafel gaan zitten om samen een tracédiscussie te voeren, zeker gezien dit Waalse standpunt??.
IJff, wethouder van Roermond, wil wel opheldering van de provincie Limburg waarom die al een half jaar weet heeft van het Waalse standpunt, maar niets heeft gezegd. Het samenwerkingsverband IJzeren Rijn bestaat uit de provincie, enkele Midden-Limburgse gemeenten, de Milieufederatie, de Kamer van Koophandel en Staatsbosbeheer.

Een woordvoerder van de provincie zegt geen brief van Wallonië gekregen te hebben en ook niet eerder van dit standpunt iets gehoord te hebben. ??Wij hebben Wallonië nooit om advies gevraagd??, zei hij verbaasd.

U bent hier