'IJzeren Rijn niet door Meinweg'
'IJzeren Rijn niet door Meinweg'
Het natuurgebied Meinweg bij Roerdalen zal in de toekomst niet worden doorsneden door treinverkeer over de IJzeren Rijn. De spoorverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied in Duitsland zal ten oosten van Roermond bij Elmpt de Duitse grens overschrijden.
Een artikel uit Dagblad de Limburger van vrijdag 9 maart 2007
Dat blijkt uit de resultaten van een Duitse studie die gisteren openbaar zijn gemaakt. Een van de conclusies van die studie is dat de spoorverbinding met Duitsland niet via het historische tracé dwars door het Meinweggebied moet gaan lopen, maar via een nieuw stuk spoor tussen Roermond en de Duitse grens.
De nieuwe spoorlijn komt in die variant ten noorden van Roermond parallel te lopen aan de N280. Ter hoogte van de Duitse grensovergang kruist de lijn die weg. Bij de Britse basis bij Elmpt sluit hij aan op bestaand spoor richting Niederkrüchten, Wegberg en Viersen. De studie is verricht in opdracht van CDU-verkeersminister Oliver Wittke van NoordRijnland Westfalen. Formeel is de studie nog niet openbaar gemaakt. Maar ze lekte gisteren via een Duitse parlementariër uit naar de Rheinische Post.
In Midden-Limburg is gisteren met instemming gereageerd op de Duitse studie. De Roermondse wethouder Gerard IJff liet namens het samenwerkingsverband IJzeren Rijn weten blij te zijn dat nu ook de Duitsers niet langer koste wat kost willen vasthouden aan het historisch tracé. ??Jaren geleden waren alternatieve tracés voor de Duitsers niet bespreekbaar. Gelukkig zijn ze nu van mening veranderd en willen ze de discussie verbreden. Daar zijn we erg blij mee?, zegt IJff.
Hij wijst erop dat het samenwerkingverband van MiddenLimburgse gemeenten, de provincie Limburg, de Milieufederatie, Staatsbosbeheer en de Kamer van Koophandel al eerder naar alternatieve tracés ten noorden van Roermond heeft gewezen.
Uitvoering van de nu gelanceerde variant betekent volgens IJff niet dat alle problemen zijn opgelost. ??Deze variant bevat ook knelpunten. Zo moet de spoorlijn ergens de N280 kruisen. Dat wordt nog een klus.? IJff benadrukt dat de treinen pas kunnen gaan rijden als langs het hele tracé de knelpunten zijn opgelost. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat liet weten dat het de Duitse studie nog onder de loep moet nemen. En dat het eerst de reactie van België op de studie wil afwachten.