'Kamer: geen treinverkeer Budel-Weert'
'Kamer: geen treinverkeer Budel-Weert'
Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat het stukje IJzeren Rijn tussen Budel en Weert komend voorjaar niet in gebruik mag worden genomen door goederentreinen van de Belgische vervoerder Dillen & Le Jeune Cargo (DLC)
Een artikel uit Dagblad de Limburger van 23 januari 2007
De fractiespecialisten Hessels (CDA), Roefs (PvdA) en Lempens (SP) zijn het met het samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg eens dat de ingebruikname van het stukje spoor in strijd is met uitspraken van verkeersminister Karla Peys dat zelfs van een tijdelijk gebruik van de spoorlijn geen sprake kan zijn.
De Kamerleden zijn het helemaal eens met de Roermondse wethouder en voorzitter Gerard IJff van het samenwerkingsverband, die gisteren in Weert liet weten dat de regio Midden-Limburg zich tegen het gebruik van het stukje IJzeren Rijn zal verzetten. ??Wij zullen de minister houden aan haar uitspraken?, aldus IJff. ??En dat betekent dat er géén treinen over het spoor tussen Budel en Weert, een onderdeel van de stukje IJzeren Rijn, mogen rijden zolang er geen duidelijkheid is over een omleiding van dat tracé bij Roermond en over maatregelen bij Weert en de andere gemeenten.?
De parlementariërs spraken er gisteren hun verbazing over uit dat spoorwegbeheerder ProRail een uitspraak van de Raad van State aan de laars lapt en ondanks het ontbreken van een vergunning van de Natuurbeschermingswet gewoon doorgaat met de werkzaamheden aan het spoor tussen Budel en Weert. ??Ik vind het bijzonder jammer dat ProRail gewoon doorwerkt zonder vergunning?, merkte Jos Hessels (CDA) op. ??Van een bedrijf dat 100 procent eigendom is van de staat had ik toch verwacht dat het ??t fatsoen zou opbrengen om met die werkzaamheden te stoppen.?
Hessels en de Kamerleden Roefs en Lempens kondigden aan dat ze minister Veerman van LNV zullen vragen om de werkzaamheden aan het spoor nog deze week stop te zetten als de bestuursrechter in Maastricht dat komende woensdag niet al doet.
De rechter beslist dan op een verzoek van de Milieufederatie Limburg. Deze organisatie heeft de rechter gevraagd de werkzaamheden stil te leggen omdat ProRail heeft nagelaten om een specifieke ontheffing van de Flora- en Faunawet aan te vragen voor de zandhagedis, de gladde slang, de heikikker en de rugstreeppad.
Dossier IJzeren Rijn