Woëvör?
Woëvör?
Sinds 2002 schrijft Jan Tak maandelijks een column in het wijkblad 'Fatima Contact'. Deze keer plaatsen we het stukje op deze weblog. Het archief vindt u op weert.sp.nl/jantak
In 2002 wilde ik, via dit Contactblad, regelmatig iets vertellen hoe het er aan toe gaat in de politieke keuken van Weert. Daar humor het zout is van samen-leven nam ik me voor dit met enige humor te doen. Weinig humor echter in projecten Beekpoort, sloop van woningen, voedselbank, etc. Daarom wil ik nu proberen, op een enigszins humoristische manier, iets te laten zien hoe de fracties met elkaar omgaan. Gedichten, parabels, sprookjes, vergelijkingen, zijn vormen van communicatie waarmee dikwijls de kern beter geraakt wordt dan met een rechtstreekse boodschap. Deze manier wil ik nu gebruiken. Een humoristisch voorval kortgeleden wil ik gebruiken als vergelijking waarin u zich met enige fantasie de werkwijze tussen de fracties kunt voorstellen.
Volgens mij bestaan er maar drie soorten fracties. Slimme ervaren fracties, enigszins ervaren maar nog in een leerproces zittende fracties en totaal onervaren fracties, ieder met hun eigen-wijsheid. Twee kleinzoons van acht en tien jaar moest ik, op een maandagmiddag van school halen, eten geven en zorgen dat ze weer op tijd terug waren. In de keuken had het volgende gesprek plaats. Ik ( ervaren fractie) op info uit: ??Hallo jônges waat hejje gestere gedaôn?? De kleinzoon van acht (onervaren fractie): ??Oh, vae zeên met pap en mam nao stad gegaôn en vae zeên in ein kefee geweesj, mer in de W.C hing un hieël gekke automaat, met rare dinge erin?. De ervaren fractie weet, dat hierop ingaan, tot moeilijke te beantwoorden vragen kan leiden. Het slimste is dus, moeilijk kijken en boterhammen smeren. De kleinzoon van tien ( de in het leerproces zittende fractie) tuint er in: ??Condooms?. En dan trots rondkijken, of er geen publiek is dat applaudisseert. De taktiek van de ervaren fractie blijkt goed want daar heb je het al. De onervaren fractie: ??Waat kundje dao met?? Voorzichtig kijkt de lerende fractie naar de ervaren fractie maar die doet of zijn neus bloedt. De lerende fractie stinkt er dus in. ??Di-j moj-je um eure plasser daôn?. De kleinzoon van acht: ??Woëvör??. Die van tien: ??Di-j zeên um de zaotjes tieëge te haoje. De ein wiltj zaotjes kwiêt en de ânger wiltj ze neet.? Tot nu toe heeft de lerende fractie naverteld wat hij ooit op heeft gevangen van de ervaren fracties. Hij heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Het moment is aangebroken van zelfstandig denken:? Mer eigelek kundje toch net zo goot eur ongerbóks aanhaoje, he Opa?? Ik heb ze vlug terug naar school gebracht waar ze wel zullen leren om slimmer te worden dan ik (de ervaren fractie).
Met enige weemoed bedacht ik dat deze vooruitgang wel gepaard zal gaan met minder kindzijn en minder oorspronkelijkheid en ook humor zullen we kwijtraken door meer slimheid.
Meer van Jan Tak vindt u op weert.sp.nl/jantak