'Als goede buren met elkaar omgaan'

14 oktober 2015

'Als goede buren met elkaar omgaan'

Tijdens de eerste informarmatiebijeenkomst over de komst van een vluchtelingenopvangcentrum in Weert in september zegde burgemeester Heijmans toe dat er een regelmatig terugkerend bewonersoverleg zou plaatsvinden. Afgelopen donderdag bezocht ik het tweede overleg dat plaatsvind in de Van Hornekazerne.

De vergadering werd voorgezeten door de burgemeester. Hij gaf aan dat het doel van de bijeenkomst is dat een vertegenwoordiging van de omwonenden in gesprek blijft met de gemeente en het AZC om als goede buren met elkaar om te gaan. De burgemeester legde er de nadruk op dat je bij de gemeente moet zijn als er iets is. “Het gemeentebestuur is verantwoordelijk voor al haar inwoners dus ook de asielzoekers.” “Overigens”, ging burgemeester Heijmans verder “Dit is een openbare bijeenkomst voor alle omwonenden, er worden notulen gemaakt, die de aanwezigen per mail krijgen toegestuurd. Alle informatie is openbaar en staat ook op de site van de gemeente.” http://weert.nl/Omwonendenoverleg

Miriam Goudberg krijgt applaus als bekend wordt gemaakt dat zij de locatiemanager van het AZC is geworden. “Ik begrijp dat er heel veel vragen en emoties zijn”, zegt ze. “Wij gaan puur over het AZC, over wat dáár gebeurt. Ik neem alle signalen die ik krijg heel serieus. We helpen elkaar waar we kunnen. We zijn voor open en eerlijke communicatie waar het kán.” Ze geeft aan: “Het was een chaos, de eerste dagen.”

Op vragen van de omwonenden in hoeverre men gevorderd is met het in kaart brengen van de bewoners antwoordt ze: “Aan de hand van de loopbrief worden de bewoners geregistreerd. De procedure is dat de registratie plaats vindt bij de vreemdelingenpolitie, er is een medische screening, er volgen gesprekken met de IND en de procedure wordt in gang gezet. De procedure neemt nu meer tijd in beslag dan normaal vanwege de drukte. Het AZC komt 12 oktober met een maandelijkse nieuwsbrief die ook op de website te vinden zal zijn.

Dhr. Lemmen van de groep ambtenaren, die zich bij de gemeente speciaal bezig houdt met het AZC, geeft aan dat er in totaal 231 meldingen zijn binnengekomen. Ze lopen uiteen van het aanbieden van kleding, aanmeldingen voor vrijwilligerswerk, klachten over geluidsoverlast van voetballende mensen na zonsondergang op het terrein, tot lopen op het fietspad en lopen door het rode licht. Dhr. Lemmen zegt toe dat iedereen die bij de gemeente reageert binnen 1 dag antwoord krijgt.

Miriam geeft aan dat de mensen die zich hebben aangemeld voor vrijwilligerswerk over twee weken bericht krijgen. Er komt een infobijeenkomst voor alle vrijwilligers. Door alle drukte was het nog niet mogelijk om te reageren. Ze gaat verder: “Als het AZC is verbouwd en ingericht krijgen de mensen die er verblijven les van mensen die eerder zijn ingeburgerd over hoe je met elkaar omgaat in Nederland en de waarden en normen.”

Een omwonende vraagt naar planschade. Deze is gerelateerd aan de omgevingsvergunning en moet nog nader worden onderzocht.

Bij dit overleg kunnen de omwonenden hun vragen stellen, hun bezorgdheid uiten, ideeën aandragen. Zij krijgen, zoveel als mogelijk is, direct antwoord op hun vragen. Dit omwonendenoverleg draagt ertoe bij dat onduidelijkheden worden weggenomen en dat het AZC en de omwonenden elkaar leren kennen.  Tot slot zegt Tonny namens het team wijkagenten van Weert Zuid, dat hij “popelt om aan tafel te gaan zitten met de omwonenden.”

Riya Geboers