Zorg dat je 23 november geen spijt krijgt van je stem!

21 november 2023

Zorg dat je 23 november geen spijt krijgt van je stem!

Foto: SP

Weet je nog 2012? In de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen dat jaar ontstond een tweestrijd tussen de VVD en de PvdA. Omdat mensen (toen al) vonden dat de VVD niet de grootste mocht worden stemden veel mensen ‘strategisch’. Zij gaven met alle goeie bedoelingen hun stem aan de PvdA. Het werd een nek aan nek race. De VVD haalde 41 zetels en de PvdA 38. Binnen 54 dagen waren ze eruit. Ze gingen samen met de VVD Kabinet Rutte 2 in.

Het was dát kabinet dat de verhuurdersheffing invoerde waardoor woningcorporaties hun winst moesten afstaan aan de overheid om de staatskas te vullen. Het was dát kabinet dat de AOW-leeftijd van 65 los liet en verhoogde. Het was dát kabinet dat waar het idee van de participatiewet werd uitgevoerd en haar verantwoordelijkheid voor de WMO en Jeugdzorg over de schutting van de gemeenten gooide. Het was dát kabinet dat het eigen risico verhoogde van €220,- naar €385,-. Het was dát kabinet waar de PvdA vriendelijk aan meewerkte.

Ik zie het nu weer gebeuren. Mensen gaan strategisch op de PvdA (nu met GroenLinks erbij) stemmen om een ‘linkse partij’ tegenover de VVD te zetten. Maar zodra de kans krijgen gaan ze weer met de VVD in zee en gaat de afbraak door. Dan blijven onze huren stijgen om de staatskas te vullen in plaats van dat het geld wordt gebruikt om nieuwe woningen te bouwen en om onze woningen op te knappen waardoor we minder geld kwijt zijn aan onze energierekening. Dan blijven onze ouderen langer doorwerken en gebruikt worden als melkkoe van bedrijven in plaats van dat zij op tijd met hun verdiende pensioen mogen. Dan blijven de problemen bij de WMO en jeugdzorg zich opstapelen omdat er geen centrale regie is vanuit de overheid en zullen onze zorgpremies en eigen risico blijven stijgen. Kortom: er verandert geen zak!

Stem sociaal. Stem SP
Wil je écht een land wat socialer wordt? Waarin we naar elkaar omkijken en waarin we voor elkaar zorgen? Stem dan sociaal!

Een grotere SP kan ervoor zorgen dat mooie woorden van deze partijen geen loze beloften blijven maar echte plannen worden. Dan kunnen we daadwerkelijk de huren verlagen en huurders weer mee laten beslissen over hun woningen. Dan kunnen we de AOW-leeftijd weer verlagen naar 65 jaar. Dan wordt er niet bezuinigd op de zorg maar investeren we juist om de wachtlijsten in de ouderen- en jeugdzorg wegwerken en kunnen we de tekorten bij de maatschappelijke ondersteuning terugdringen. Dan maken we een einde aan het verdienmodel in de zorg door een Nationaal ZorgFonds zonder eigen risico maar wel met tandarts, fysio en GGZ, in te voeren. En maken we de zorgpremies afhankelijk van je inkomen. En tot slot. Dan kunnen we écht opzoek naar een kabinet zónder de VVD dit keer.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.