Liefdadigheid of solidariteit?

31 mei 2022

Liefdadigheid of solidariteit?

Er bestaan geweldige mensen die zich inzetten om andere (financieel) een steuntje in de rug te bieden. Een mooi voorbeeld van deze mensen is het team Wieërtermix. Zij wonnen tijdens de Wieërter Kwis €2000,-. Omdat dat niet genoeg was voor hun doelstelling zochten zij daarna nog een sponsor om er uiteindelijk €2500,- van te kunnen maken. Initiatieven zoals de Wieërter Kwis en de mensen die op een gezellige zaterdagavond meespelen om geld te winnen voor een lokaal goed doel zijn mooi, maar helaas ook nodig in een tijd waarin een steeds grotere groep steeds moeilijker rond kan komen. Maar is deze vorm van liefdadigheid de échte oplossing voor het probleem?

Stichting Zomerpakket, het goede doel waar Wieërtermix voor speelde, is een stichting die is opgezet door de gemeente Weert om het voor kinderen nét wat leuker te maken terwijl zij in armoede leven. In Weert zijn dat zo’n 825 kinderen! Met het Zomerpakket kunnen zij twee keer in de zomer iets leuks doen zoals naar de bioscoop, zwemmen of bowlen. Iedere moment dat je de gedachte van een kind kan verzetten naar iets leuks is goed maar we weten allemaal dat je kinderen niet uit de armoede haalt door het leuker voor hen te maken.

Kinderen én hun ouders leven in armoede, niet omdat het hun eigen keuze is maar omdat er aan de andere kant ook mensen bestaan die niet wilt delen. Dat zijn mensen die geld gebruiken om hun eigen berg rijkdom alleen maar te laten groeien waardoor die groep kinderen in armoede alsmaar groter wordt.

Kijk naar de blokkendozen die gebouwd worden langs de randweg. De winst die gemaakt wordt in deze bedrijven zal verdwijnen in zakken van de aandeelhouders om er zo weer meer geld van te maken. Volgens mij hebben mensen en kinderen in armoede meer behoefte aan dat geld dan aandeelhouders.

Wat mij betreft moet het bestaansrecht van mensen en kinderen niet afhankelijk zijn van liefdadigheid. Maar doordat iedere zijn deel afstaat om anderen gelijke kansen te bieden. Geen liefdadigheid maar solidariteit!

Reacties

Waarheid als een koe. Mensen worden tot bedelaar gemaakt. Het is te genant en te schandalig voor woorden.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.