Fipronil

26 augustus 2017

Fipronil

Heb je een hond? Of een kat? Heb je wel eens zo'n luizenpipetje tussen jouw vriendjes zijn of haar harige schouderbladen geduwd? En daarna per ongeluk wat van dat spul op je handen gekregen en het afgewassen? Poeh. Gelukkig.

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

Want ook na het wassen blijft soms nog zo’n één procent van dat luizen dodend middel op je handen achter dat je daarna binnen krijgt door het eten van die appel een uurtje later. Maar maak je geen zorgen. Je gaat het zonder moeite overleven.

Kippenstallen worden regelmatig behandeld met een luizen dodend middel omdat we in ons land anders de hoge productieverwachting van eieren en slachtkuikens niet kunnen halen. Maar maak je geen zorgen. Het hoogste gehalte luizen dodend middel dat in eieren überhaupt werd aangetroffen was was 0.00072 gram per kilo. Je gaat het zonder moeite overleven.

Dat spul op je handen was waarschijnlijk fipronil. Fipronil is een veelgebruikt middel om luizen te doden en zit in de pipetjes voor jouw hond of kat en wordt ook gebruikt bij andere dieren zoals kippen.

Ja maar, zijn we dan allemaal gek geworden?

Knettergek.

En daarmee helpen we bijna een complete bedrijfstak om zeep?

Ja.

Maar hoe kan dit dan? Worden we dan gek gemaakt?

Ja.

Heb je ervoor geleerd ofzo? Heb je verstand van giftige stoffen?

Enigszins.

Ik ben geen toxicoloog (gifdeskundige) maar in beginsel is iedere scheikundige dat wel een beetje.

Omdat analysetechnieken in de laatste jaren enorm vooruit zijn gegaan kunnen we tegenwoordig alles meten.

Iemand die veel briefgeld door haar of zijn handen krijgt, bijvoorbeeld een kassière in een supermarkt, zal daar altijd sporen van cocaïne op hebben omdat dat aantoonbaar op briefjes van vooral vijf en tien euro zit.

In Groot Brittannië zijn antidepressiva te meten in meren en rivieren. De kleinste spoortjes kunnen we vinden.

En ook de kleinste spoortjes fibrofonil.

In de chemie, toxicologie, vraagt men zich echter af, wat is een spoortje? 0.00001%?, 0.0001%?, 0.001%?, 0.01%?, 0.1%?

Zit het ‘spul’ er in zowel bij 0.00001% als bij 0.1%? Zeker.

Gooi je één suikerkorreltje of tienduizend kilo suiker in een 50-meterbad? Zit er in beide gevallen suiker in het water? Zeker.

Proef je het verschil? Nee.

Toxicologie gaat over gehaltes, niet over ‘wel’ of ’niet’ aanwezig.

Blabla. Dus?

Wat mij betreft wel.

Eet lekker een eitje. Of tien. Of honderd. Bel me als je boven de 10.000 stuks of zo komt want dan is fipronil misschien in urine te meten en dan kan het RTL-nieuws je contacteren omdat jij diegene bent waaruit blijkt dat het ècht aantoonbaar is!

Dat hele eiergedoe is een hype?

Ja.

Alleen is een hype onschuldig. Nu gaan er bedrijven failliet en wappert een Minister met haar handen na miljoenenbezuinigingen op wat vroeger de Voedsel en Warenauthoriteit was. De Staatssecretaris niet gezien trouwens, die heeft al een luizenbaantje bij de NPO.

Kom er maar in VVD en CDA met je terugschroeven van 'overheidsbemoeienis!'

Jeroen Goubet