Investeren in veiligheid
Investeren in veiligheid
Veel geklaag onder de Weertenaren vandaag. Het Stationsplein is dicht, de Ringbaan Noord is dicht vanwege een noodreparatie bij de Luciastraat, de treinen rijden alweer niet en het Bassin gaat ook op de schop. Weert leek een beetje op Luik vandaag. Je rijdt er gemakkelijk in maar komt er nooit meer uit…
Geen treinen en een gestremde Ringbaan Noord, overmacht. Stationsplein, tja, hopelijk komt het goed en blijft het goed. Maar waarom dat Bassin? Vroeg vandaag iemand me op het werk.
Een vraag die een tijdje terug ook in de gemeenteraad speelde. Verschillende partijen hebben daar hun vraagtekens gezet bij het aanpassen van het Bassin. Ik kreeg zelfs een verwijt te horen dat het een ‘prestigeproject’ zou zijn enkel bedoeld om de entree van de stad mooier te maken. En prestigeprojecten, daar deed de SP toch niet aan?
Nee. Zeker niet. De SP heeft geen hoge pet op van prestigeprojecten. Maar het aanpassen van het Bassin is dat ook niet wat mij betreft.
Het College van B&W heeft toen het van start ging in 2014 er een prioriteit van gemaakt dat het wegverkeer en het fietsverkeer in Weert zoveel als mogelijk van elkaar gescheiden wordt. En vorig jaar werd er op initiatief van D66 een motie (voorstel) in de gemeenteraad aangenomen om de fietsstroken op de Weerter rotondes waar dat kan vrij van de rijbaan te gaan aanleggen.
Op verschillende plekken is dat loskoppelen tussen auto’s en fietsers al met veel succes gebeurd. Zoals op het gedeelte van de Louis Regoutstraat tussen de Stationstunnel en de Kerkstraat. De verkeerssituatie is daar voor iedereen nu ruimer, overzichtelijker en de omgeving is groener.
Precies dàt is het voorbeeld voor wat er op het Bassin gaat gebeuren.
Twintig jaar geleden kwamen er rond de Stadsbrug zes doorgaande wegen op het oppervlak van een postzegel bij elkaar. Nu zijn dat er nog maar drie. Dat is goed maar zo een nieuwe verkeersituatie vraagt ook om een andere inrichting. Het fietsverkeer loskoppelen is een enorme investering in veiligheid en wat mij betreft de kosten meer dan waard.
Daarnaast wordt het hele gebied nog mooier en komt er meer groen. Want de omgeving van de Parkflat en de Verlengde Beekstraat worden aangepakt. Heel slim verhuizen in de Verlengde Beekstraat de geparkeerde auto's van de binnenbocht naar de buitenbocht. Een idee van collega raadslid Riya Geboers. Het is dus eigenlijk een metamorfose voor het hele noordelijke puntje van het stadscentrum en niet alleen het Bassin.
En ja het kost geld. Wat mij betreft is dat geen investering in stenen, maar een investering in groen en veiligheid!
Jeroen Goubet