Weert gaat met sprongen vooruit

13 oktober 2016

Weert gaat met sprongen vooruit

Een mooi betoog vandaag van wethouder Van Eersel  die in een uurtje raadsleden meenam langs alle plannen voor Weert. Alle plannen? Ja, zeker op het gebied van stadsontwikkeling, economie, werkgelegenheid, binnenstad, ontwikkelingen in de dorpen en wijken was er weinig dat niet werd aangestipt. Wat er als een rode draad doorheen ging was een hele duidelijke visie, nee meer een missie voor de toekomst van onze stad.

In de acht jaar dat ik raadslid ben heb ik me vaak geërgerd aan twee dingen. Als het over kleine dingetjes, aparte voorstellen gaat dan wordt er uren over details gebakkeleid. En als het over grote dingen gaat, visies, allesomvattende plannen dan blijft het juist altijd erg vaag en weinig tastbaar.

De presentatie van vanavond was een duidelijke breuk daarmee.

Als wetenschapper, scheikundige, ben ik gewend om zaken aan de hand van harde getallen uit te leggen. Politiek gaat over mensen dus je moet geen kille rekenmeester worden maar cijfers kunnen gewoon helpen om dingen tastbaar te maken. Vage plannen noemde ik al. ‘We willen de economie van Weert laten groeien en we zoeken daarvoor naar potentie’. Dat soort teksten kwam ik altijd tegen. Nee, ‘in 2016 was de economische omzet in de gemeente Weert zo’n 2 miljard euro, in geheel Midden Limburg was dat 6,5 miljard en in de regio Eindhoven 32 miljard. Weert moet zich met haar maakindustrie daarom richten op de kennisindustrie in Eindhoven.’ Parts. Geen wollig taalgebruik, geen open eindjes, díe kant gaan we op.

En op deze feitelijke manier werd een goede analyse van Weert gemaakt. Waar liggen de kansen en wat zijn de bedreigingen. Zodat je daar al ruim van tevoren op in kan spelen? Ik vindt het echt knap dat het College van B&W voor het eerst dat allesomvattende beeld in de vingers blijkt te hebben.

Één ding sprong er voor mij uit. Wonen in Weert. Weert gaat op de meeste gebieden met sprongen vooruit. En dat vertaald zich heel gemakkelijk in het feit dat Weert de snelst groeiende stad van Limburg is. Cynisme ten spijt, mensen van buiten Weert willen hier graag komen wonen. Tegen alle prognoses in groeit het inwoneraantal en het zal niet lang meer duren voordat er 50.000 Weertenaren zijn.

In de periode 2014 – 2018 worden er in Weert 800 woningen gebouwd. Een veelvoud van de jaren ervoor. 40% daarvan is sociale huur. Een groot deel daarvan is betaalbare koop. Weert bouwt ècht naar behoefte en haalt het onderste uit de kan. Aan de Kloosterstraat in de Biest is er bijvoorbeeld voor gekozen om vrije kavels te schrappen. In plaats daarvan worden er op een steenworp afstand van het centrum vijftien betaalbare koopwoningen gebouwd. De woningen zijn van hetzelfde ontwerp als de nieuwe woningen aan de Sutjensstraat in Keent en waren ook hier binnen de kortste keren verkocht.

In de binnenstad worden diverse leegstaande kantoor- of winkelpanden verbouwd tot betaalbare huurwoningen. Ook mensen met een kleine beurs kunnen blijven wonen in het centrum van Weert.

Ik ben nog enthousiaster dan ik al was. De blik is na een paar moeilijke jaren van puinruimten écht op de toekomst gericht en het stadsbestuur weet waar het mee bezig is.

Weert gaat met sprongen vooruit. En als het College van B&W ook na 2018 zo door kan gaan gaat Weert een mooie toekomst tegemoet.