Het facebook-populisme van de PvdA

10 oktober 2014

Het facebook-populisme van de PvdA

Politiek is een steekspel. Veel mensen worden er niet goed van dat partijen of personen bezig zijn elkaar zwart te maken en niet bezig zijn met het zoeken naar oplossingen voor problemen.

Het is daarom maar goed dat er in een politiek debat spelregels zijn. Anders zou er nog veel meer gehakketak zijn. Politieke discussies vinden in de raadszaal plaats. En de reden daarvoor is simpel. Je kunt elkaar recht in de ogen aankijken. Je kunt vragen beantwoorden en je kunt jezelf verdedigen. Je kunt misverstanden rechtzetten. En het gebeurt allemaal op hetzelfde moment en niet langs elkaar heen.

Sociale media kennen geen spelregels. Als je via facebook het ‘debat’ voert gaat het altijd mis. Je kunt elkaar niet in de ogen kijken. Je moet in een reactie misverstanden rechtzetten, een reactie die misschien wel verdwijnt tussen andere reacties of zelfs verwijderd zou kunnen worden. Je kunt je alleen achteraf verdedigen, het gaat langs elkaar heen. Reacties worden schreeuwerig. De één gaat liken, de ander niet. Gehakketak!

Een serieus politiek ‘debat’ via facebook voeren is onmogelijk. Het toch willen doen is wat mij betreft puur populisme.

De PvdA in Weert begint steeds meer het politieke debat via facebook te voeren. Het nieuwste voorbeeld is alweer een aanval op de SP en alweer dat de partij niet sociaal zou zijn.

Kritiek hebben mag. Zeker op de SP, dat verwacht ik zelfs. De SP steekt haar mening tenslotte ook nooit onder stoelen of banken. Maar discussies voeren we altijd eerlijk, in het gezicht.

En nu volgt er nog een lesje lokaal bestuur. Men verwijt de SP onder andere dat ze het schoolzwemmen af zou wil schaffen. Wie zegt dat de SP dat wil?

Burgemeester en wethouders en de gemeenteraad staan namelijk los van elkaar. Natuurlijk, de wethouders hebben van huis uit een politieke kleur maar het college is onpartijdig, is er om de belangen van alle Weertenaren te behartigen. Het college stelt de begroting van de gemeente op en bij het opstellen van de begroting heeft de gemeenteraad geen invloed. Die invloed komt erna.

Over de begroting gaat een debat gevoerd worden. De gemeenteraad gaat dan met het college in discussie. En raadsleden en partijen in de gemeenteraad gaan onderling ook met elkaar  in discussie. Welke plannen moeten er in de begroting blijven en welke niet? De gemeenteraad kan de begroting aanpassen. Ieder raadslid, iedere partij en dus ook de SP kan een voorstel gaan indienen om het schoolzwemmen toch in stand te houden. Het zou zomaar kunnen dat we dat ook gaan doen, ik zou er maar niet raar van opkijken.

Maar eigenlijk wil ik daar hier helemaal niet op ingaan. Want dat is inhoud, zoiets hoort thuis in een eerlijk debat. En waar vindt dat debat plaats? Juist.

En dan nog een nabrander; Ik hoop dat de Weerter PvdA net zo kritisch wordt op haar eigen partijgenoten in de regering in Den Haag dan op de SP in Weert.

Jeroen Goubet