Weg met de lijstverbindingen

26 mei 2014

Weg met de lijstverbindingen

De uitslag van de Europese verkiezingen maakt duidelijk dat het CDA in Weert de grootste partij is. Landelijk was D66 de grote winnaar. Toch krijgt het CDA meer zetels in het Europees parlement dan D66. En ook de PvdA krijgt meer zetels dan de SP terwijl die laatste groter is. Dit vreemde verschijnsel komt door de zogenaamde lijstverbindingen.

Lijstverbindingen zijn een technische manier om tijdens verkiezingen meer zetels voor een bepaald ‘blok’ binnen te kunnen halen. Bij het verdelen van de zetels wordt het aantal stemmen van de verbonden partijen bij elkaar opgeteld. Er is dan een grotere kans dat zogenaamde ‘restzetels’ naar het blok gaan en die komen dan meestal bij de grootste partij in het blok terecht.

Tijdens de Europese verkiezingen vormde het CDA een lijstverbinding met Christenunie/SGP. Het CDA kreeg daardoor een extra restzetel. De PvdA was een lijstverbinding aangegaan met GroenLinks waardoor de eerste een extra restzetel kreeg. En hoewel de PvdA landelijk 9,4% van de stemmen krijgt en de SP 9,6% loopt de SP haar derde zetel mis. Absurd.

Ik ben er altijd een groot voorstander van geweest dat partijen gewoon op eigen kracht hun zetels moeten halen en dat we ons toch al ingewikkelde democratische systeem zouden kunnen vereenvoudigen door de lijstverbindingen af te schaffen. Die gedachte is gisteren versterkt.

Jeroen Goubet