h

Binnenbocht of buitenbocht?

25 april 2017

Binnenbocht of buitenbocht?

Op dit moment wordt het Bassin opgeknapt. Deze belangrijke entree van Weert wordt met name voor fietsers een heel stuk veiliger omdat de fietspaden los van de hoofdrijbaan komen te liggen. Een flinke investering, dat wel, maar veiligheid mag wat mij betreft dat geld kosten.

Naast het Bassin wordt eigenlijk het hele noordelijke puntje van het Weerter stadscentrum op de schop genomen. Het gebied rond de Parkflat wordt mooier en groener gemaakt en de Verlengde Beekstraat wordt opgeknapt.

En daar had mijn collega-raadslid Riya Geboers een goed idee over; verplaats de parkeerplaatsen langs de straat vanaf de zuidkant naar de noordkant.

De Verlengde Beekstraat is een korte, smalle straat met eenrichtingsverkeer voor motorvoertuigen. Fietsers mogen er van beide kanten in.  En als fietser weet ik uit eigen ervaring dat de inrichting beter kan.  De Verlengde Beekstraat maakt over haar hele lengte een flauwe bocht. Komende vanaf het Bassin staan de auto’s nu aan de zuidkant, in de ‘binnenbocht’ geparkeerd. Als fietser heb je daardoor geen vrije zichtlijn. Omdat de straat eenrichtingsverkeer kent geven auto’s wel eens flink gas omdat er toch geen tegenliggers komen. Behalve fietsers dan. Die worden de stuipen op het lijf gejaagd.

Door de parkeervakken naar de noordkant, de buitenbocht te verplaatsen wordt het allemaal veel overzichtelijker zo beredeneerde Riya Geboers. En ik kan niet anders dan het daarmee eens zijn.

De rest van de raad vond dat ook en daarom werd besloten het zo uit te gaan voeren. Omwonenden en ondernemers waren het daar niet mee eens en trokken bij de gemeente aan de bel. Vorige week werd aan de gemeenteraad voorgelegd om het daarom toch maar te laten zoals het nu is.

Ik ben er uiteraard groot voorstander van dat omwonden, belanghebbenden of wie dan ook inspraak krijgen bij plannen. Maar ik vind eerlijk gezegd dat de argumenten die hier nogal dun waren. Een ondernemer wilde bijvoorbeeld geen geparkeerde auto’s voor zijn etalage. Geldt dat soms minder voor zijn collega-ondernemers aan de overkant van de straat?

Daarnaast is er niets gevraagd aan fietsers die door de Verlengde Beekstraat fietsen. Dat zijn toch zeker ook wel belanghebbenden? Volgens wethouder Van den Heuvel was uit onderzoek gebleken dat het qua veiligheid allemaal niet zoveel uitmaakt. Mijn eigen ervaring en gevoel zegt anders. Maar Van den heuvel liet het oordeel al met al heel netjes aan de gemeenteraad, hij had geen voorkeur.

De gemeenteraad volgde de wens van de buurtbewoners. De parkeervakken blijven liggen waar ze liggen. Alleen de SP en DUS Weert stemden vóór verplaatsing. En dat is balen.

Ik zeg niet dat de Verlengde Beekstraat straks onveilig is, maar het had wat mij betreft dus voor de fietser overzichtelijker en daarmee dan in ieder geval voor het gevoel nog veiliger gekund. En dat zou ook in lijn zijn geweest met die grote investeringen in de rest van het gebied.

Een gemiste kans.

U bent hier