Behoud de combinatiefunctionaris!

6 februari 2014

Behoud de combinatiefunctionaris!

Een combinatiefunctionaris, werkt die bij de belastingdienst en is dat iemand in een krijtstreeppak ofzo? , vroeg de voorzitter van de Alteliek Vereniging Weert zich afgelopen dinsdag af tijdens een politiek sportcafé in wijkgebouw Keenterhart.

Het was als een grapje bedoeld. Want PUNT Welzijn, de welzijnsorganisatie in Weert, organiseerde het politiek sportcafé om aandacht te vragen voor het mogelijke verdwijnen van de combinatiefunctionaris. Ik was erbij namens de SP en ook alle andere partijen waren vertegenwoordigd.

Dat de combinatiefunctionaris iets te maken heeft met sport is inmiddels wel duidelijk. En dat bewegen en sporten voor iedereen maar met name voor kinderen heel belangrijk is begrijpt ook iedereen.

Vier jaar geleden werden er daarom door PUNT Welzijn met subsidie van de gemeente, de provincie en het Rijk én met een bijdrage van de Rabobank een aantal sportleraren aangesteld waar scholen en sportverenigingen gebruik van kunnen maken. Veel basisscholen hebben geen geld om full-time een gymleraar aan te nemen en dus geven de ‘gewone’ leraren gymles. Ook sportverenigingen hebben vaak niet genoeg geld om professionele sportbegeleiding of training aan hun leden te geven.

De combinatiefunctionarissen vullen dat gat en zijn daarnaast een verbindende factor. Het zijn allen mensen uit verschillende takken van de sportwereld. Op de Weerter scholen, ook middelbare scholen,  laten ze kinderen en jongeren kennis maken met sport. Ook met sporten die ze anders misschien niet zouden leren kennen. Het is een welkome aanvulling op de gymles.

Ook de vrijwillige deelname van kinderen aan ook naschoolse sportlessen is groot en vaak worden ze na een tijdje lid van een vereniging in de sport die hen bevalt.

De combinatiefunctionaris speelt indirect een rol bij de (school)opvoeding en weet ook voor ouders gemakkelijk de juiste wegen voor ondersteuning te vinden als ze zelf het lidmaatschap van een sportvereniging niet kunnen betalen.

Hoewel het niet direct te meten is, is de combinatiefunctionaris in de afgelopen vier jaar een enorm succes gebleken. Iedereen is enthousiast. Maar de Rabobank gaf al bij de start aan dat de financiering voor vier jaar is. Ook andere subsidies drogen op. Het lijkt daarmee aan te komen op de gemeente. En hoewel het sportcafé niet bedoeld was om over geld te praten komt het daar natuurlijk wel op neer. Of beter gezegd, de keuze waar je geld aan uitgeeft.

De combinatiefunctionaris sluit perfect aan bij hoe de SP over sport denkt. Laagdrempelig, voor de mensen, stimulerend om te gaan bewegen, een kans voor kinderen in armoede om ook mee te doen, en een gelijke behandeling van topsport en sport voor iedereen. De SP wil dus wél doorgaan met de combinatiefunctionaris ook al kost dat meer geld van de gemeente.

Hoe gaan we dat betalen?

Er worden grote bedragen uitgegeven aan de promotie van Weert op het gebied van topsport en promotie in het algemeen. Er worden grote bedragen uitgegeven aan de paardensport, een tak van sport die nu niet bepaald bekend staat om haar nijpende tekorten. Er worden grote bedragen uitgegeven aan zaken zoals prestigeprojecten als het nieuwe stadhuis en de Poort van Limburg en er worden grote bedragen uitgegeven aan een regionale samenwerking die Weerter gemeenschapsgeld wegsluisd naar de Maasplassen.

Een klein beetje van dat geld besteden aan het behoud van de combinatiefunctionarissen vind ik een slimmere keuze. Het is een kwestie van kiezen.

Nu een meerderheid in de gemeenteraad nog, of laat ik zeggen, misschien een andere meerderheid na de verkiezingen volgende maand?

Jeroen Goubet