Een beetje geheim

24 november 2012

Een beetje geheim

Woensdag werd er gesproken over de nieuwe Poort van Limburg. Het gebouw dat een zalencomplex, kantoren en woningen omvat kampt met veel problemen in de financiering en de invulling. Meerdere malen moest de gemeente bijspringen met extra geld, de beoogd huurder van de kantoorruimte trok zich terug en de beoogd huurder van het zalencomplex krijgt zijn financiering niet rond. Daarom willen burgemeester en wethouders opnieuw geld inleggen om het zalencomplex af te bouwen, 2,1 miljoen euro om precies te zijn.

De vergadering woensdag was technisch. Er werd uitgelegd waar die 2,1 miljoen voor nodig zijn. Een deel daarvan is geheim omdat er nog aanbesteed moet worden. Als de gemeenteraad besluit om het geld uit te geven uiteraard.

Voorafgaand aan de vergadering pleitte de SP voor volledige openheid. Die kwam er niet. Al werd er aangegeven dat een deel van de informatie ook weer niet heel erg geheim was. Een beetje geheim dus. In een presentatie tijdens de overigens openbare vergadering werd er zelfs hier een daar aan die geheime gegevens 'geraakt'. De SP is daar niet tevreden mee.

Ook wilde de SP weten waar die 2,1 miljoen vandaan moet komen. Dat werd wel duidelijk. Die komen uit de algemene reserve van de gemeente, die daardoor trouwens onder het minimum (wettelijk) verplichte bedrag zal dalen. Als de gemeenteraad besluit om het geld uit te geven uiteraard. De SP wil dat niet, het is teveel.

Na de vergadering waren alle raadsleden met stomheid geslagen, althans zo kwam het op mij over. De slechte boodschap en alle opties over hoe nu verder moesten duidelijk nog bezinken. Het werd mij niet duidelijk hoe het grootste deel van de andere partijen over die 2,1 miljoen denkt. Ook de SP is er nog niet helemaal uit over hoe er nu verder gegaan moet worden. Wat is de minst kostbare optie?

Wordt vervolgd aanstaande donderdag tijdens de volgende vergadering.

Voorafgaand aan de vergaderingen namen enkele raadsleden een kijkje in het nieuwe complex. En het moet gezegd worden dat de zalen er indrukwekkend en op en top uitzien. Ik maakte er een soort van fotoreportage van. De kwaliteit is soms matig, vooral in de grote zaal van het zalencomplex, vanwege weinig belichting.