Afdracht gered

28 november 2012

Afdracht gered

De mooiste afspraak binnen de SP is wat mij betreft de afdrachtregeling. Alle SP-volksvertegenwoordigers, waaronder ook gemeenteraadsleden zoals ikzelf, dragen een groot deel van hun vergoeding af aan de partij. Op die manier laten SP-ers zien dat ze niet graaien en solidair zijn met alle andere SP-ers die belangrijk werk voor de partij doen zonder dat ze daar geld voor krijgen. Het laat zien dat idealisme nog bestaat en het helpt om baantjesjagers buiten de deur te houden. Dankzij de inkomsten uit de afdrachtregeling kan de SP bovendien acties, onderzoeken en scholingen organiseren.

Afgelopen week besprak de partijraad, een bestuursorgaan in de SP met daarin onder andere de voorzitters van alle SP afdelingen en het landelijke partijbestuur, een rapport over de afdrachtregeling. Een commissie onder leiding van oud SP-Kamerlid Hans van Leeuwen onderzocht de waardering en uitvoering van de afdrachtregeling onder volksvertegenwoordigers van de SP. De conclusies en aanbevelingen uit het rapport werden door de partijraad omarmt. Want er is vastgesteld dat er een onverminderd groot draagvlak is voor dit 'kroonjuweel' binnen de SP.

De echte aanvallen kwamen dan ook altijd van buitenaf. Onlangs nog vanuit de media, maar sinds 2008 zelfs vanuit het kabinet. Toen opende PvdA minister van Binnenlandse zaken Guusje Ter Horst de aanval op de afdrachtregeling. Het was de bewindsvrouw een doorn in het oog dat SP-volksvertegenwoordigers een fors deel van hun vergoeding afstaan aan de partij. Ze kwam met een speciaal op de SP gerichte wet om een administratief makkelijke afhandeling van de afdrachtregeling onmogelijk te maken. Ze had schijnbaar niets beter te doen. Het daaropvolgende kabinet, Rutte I, zette de voorbereiding van die wet door.

Tot vandaag. Het nieuwe kabinet Rutte II zet namelijk een aantal dingen die het vorige kabinet aan het voorbereiden was stop, waaronder de wet om de afdrachtregeling te dwarsbomen.

Ik ben er trots op dat de afdrachtregeling gewoon blijft bestaan. Tevreden dat binnen de SP de discussie goed is gevoerd en blij dat politici buiten de SP stoppen met hun aanvallen.

De SP brengt in de praktijk dat niet alles om geld hoeft te draaien. Veel politici mogen daar wat mij betreft een voorbeeld aan nemen. De SP zal in Weert dan ook in de komende raadsvergadering opnieuw met een voorstel komen om de vergoeding, maar ook andere royale regelingen voor raadsleden, een tandje naar beneden bij te stellen. Al is het alleen maar om het goede voorbeeld te geven in deze tijd waarin iedereen moet bezuinigen.

Jeroen Goubet