Bezuinigingsidioterie

12 oktober 2012

Bezuinigingsidioterie

Bezuinigingen, het gaat er tegenwoordig zo vaak over. Niemand vindt het leuk, maar het moet. Dinsdag werd er tijdens de commissievergadering Welzijn gesproken over bezuinigingen op het subsidiebeleid voor welzijn en evenementen in Weert. Het leidde tot beschamende situaties.

Een nieuw plan voor subsidieverdeling werd er gepresenteerd, om twee redenen. De eerste, de regels moeten eenvoudiger. Dat is gelukt en met die vereenvoudiging was iedereen het helemaal mee eens. De tweede, een algemene bezuiniging van 10 procent op de subsidies. Overal tien procent eraf, de 'kaasschaaf' wordt dat ook wel eens genoemd. De gevolgen werden meteen pijnlijk duidelijk.

Twee Weerter clubs maakten ervan gebruik om tegenover de gemeenteraadsleden en de wethouders in de commissievergadering hun verhaal te doen. Spreekrecht heet dat, en iedereen mag daarvan gebruik maken.

De eerste inspreker was de voorzitter van de Stichting Sint Nicolaas Weert. Deze stichting verzorgd ieder jaar de intocht van Sinterklaas in Weert. Het grootste deel van hun inkomsten komt uit sponsoring door het bedrijfsleven en collectes. Ze doen daar veel aan met inzet van veel vrijwilligers om maar zo goed mogelijk rond te komen. Toch ze komen zo rond de 11% op hun begroting tekort. Ze vragen daarom jaarlijks om 950 euro subsidie aan de gemeente.

De tweede inspreker was van de stichting jeugdprinsentreffen Weert/Nederweert. Het jeugdprinsentreffen wordt ieder jaar door één van de 13 aangesloten carnavalsverenigingen uit Weert en Nederweert georganiseerd. Omdat dit een besloten feest voor kinderen is mogen ze geen entreegeld vragen en geen sponsoring. Ze vragen daarom jaarlijks om 1000 euro subsidie aan de gemeente. Nederweert legt 350 euro in.

Luisterend naar deze verhalen bekroop me eerst een gevoel van schaamte en later een gevoel van boosheid. Want deze subsidies gaan verdwijnen. Een versoberde sinterklaasintocht en geen jeugdprinsentreffen meer vanaf volgend jaar.

Ik ben boos dat ik als raadslid erover moeten beslissen om te bezuinigen op van dit soort in verhouding kleine bedragen, terwijl bij een ander agendapunt zonder blikken of blozen tien keer grotere bedragen over tafel vliegen. Vandaag nog in een andere commissievergadering even een voorstel om de parkeerbehoefte rond de nieuwe Poort van Limburg te onderzoeken 80.000 (!) euro. Een onderzoek hier, een visie daar, een notitie, een schetsplan een kaderstelling en weet ik veel wat voor loze termen nog meer waarin duizenden euro's verdwijnen.

Wethouder Litjens gaf dinsdag aan dat er helemaal niet bezuinigd wordt volgens de 'kaasschaaf'. Want sommige clubs worden net iets meer gekort, andere net iets minder. O ja, en de bezuiniging was uiteindelijk trouwens geen 10 procent maar 9,8. Nou dat houdt over, daar hebben de Stichting Sint Nicolaas, de Stichting jeugdprinsentreffen en vele andere clubs wat aan!

Dat alles bij elkaar is wat de SP betreft het failliet van dit voorstel.

De collegepartijen, VVD, CDA en Weert Lokaal, vonden van niet en willen nu gevallen zoals de Stichting Sint Nicolaas en de stichting jeugdprinsentreffen afzonderlijk tegemoet gaan komen.

Voor de SP is de keuze altijd helder geweest: bezuinig op andere zaken en niet hierop. De keuze is fout, en andere keuzes zijn er wel degelijk. Om het allemaal niet nog erger te laten worden zal ieder voorstel om te verzachten gesteund worden of mogelijk komt de SP zelf met voorstellen.

SP presenteert alternatieven voor bezuinigingen