Krokodillentranen

26 september 2012

Krokodillentranen

Gisteren werd bekend dat er in ieder geval vóór 2014 en misschien zelfs (lang) daarna geen appartementen gebouwd worden naast het in aanbouw zijnde nieuwe stadhuis van Weert. Naast het stadhuis komen zo'n 80 appartementen en woningen die het hele plan betaalbaar maken. Deze koppeling was een belangrijke reden voor de SP om niet met het plan in te stemmen.

De gemeenteraad minus SP en D66 wilde per sé bouwen op de hoek Driesveldlaan/Wilhelminasingel. Maar om een nieuw stadhuis hier haalbaar te maken moesten er ook flink wat (dure) woningen bij komen. De bouw van het appartementencomplex zou pas beginnen nadat 75 procent van de appartementen verkocht zou zijn. Die gok breekt het college en de andere partijen in de gemeenteraad nu op, met als gevolg omwonenden die nog jarenlang tegen een bouwput aan moeten kijken.

Want er wordt voorlopig niet gebouwd. Dat vertelde wethouder Litjens gisteravond op een bijeenkomst over de inrichting van de ruimte rondom het stadhuisgebied. Eigenlijk kon je dat al van mijlenver aan zien komen. Het verkopen van 80 dure appartementen terwijl de huizenmarkt in het slop zit en er al een overschot aan dit soort woningen in Weert is ging moeilijk worden. Het laatste berichtje over het project op de website van bouwer BAM dateert van april vorig jaar.

De risicovolle koppeling tussen stadhuis en appartementen was voor de SP en D66 een belangrijke reden om naar alternatieven voor de plek Wilhelminasingel te zoeken, zoals bouw op Centrum-Noord of renovatie van het huidige stadhuis.

Vreemd is de rol van de PvdA die er vandaag als de kippen bij is om vragen te stellen wanneer de appartementen gebouwd gaan worden. Het kan niet anders dan dat de partij het antwoord daarop al weet.

Op bladzijde 10 van de realisatieovereenkomst voor de bouw van de appartementen, gesloten tussen de gemeente Weert en BAM Woningbouw BV en goedgekeurd door de gemeenteraad (exclusief SP en D66 maar inclusief de PvdA) op 12 oktober 2009 staat onder artikel 13 'start en voltooiing bouw' onder 4a 'Een verkooppercentage van woningen van 75% dient te zijn bereikt.' Bewust een percentage en geen datum.

Krokodillentranen van de PvdA wat mij betreft.

Dossier nieuw Stadhuis