Het Limburgse PVV experiment mislukt

20 april 2012

Het Limburgse PVV experiment mislukt

De PVV regeert niet meer. Op de enige plek waar dit tot nu toe gebeurde, de Provinciale Staten van onze provincie Limburg, is de coalitie geklapt.

Het gaat wel heel erg vaak mis binnen de partij van Geert Wilders.

De PVV is inmiddels vertegenwoordigd in diverse volksvertegenwoordigingen. De Tweede Kamer, twee gemeenten, de Eerste Kamer, de Nederlandse provincies en in het Europees parlement.
In vijf provincies hebben er afscheidingen plaatsgevonden. In de Tweede Kamer waren er diverse incidenten en ook een afscheiding. In het Europees parlement vertrok een PVV'er. In beide gemeenten waar de PVV in de gemeenteraad zit begonnen mensen voor zichzelf. Er is inmiddels op meer plaatsen wel een probleem dan waar dat niet zo is.

De media duikt graag op afscheidingen of andere problemen binnen partijen. Ook als dat binnen de SP gebeurt. Meestal is dat een hype. Maar de PVV is hard op weg om kampioen te worden in weglopende volksvertegenwoordigers.

De partij van Geert Wilders laat daarmee haar incompetentie zien. Het is los zand. Er zijn geen leden behalve Wilders zelf. De gewone mensen die hij zegt te vertegenwoordigen kunnen niet lid worden van zijn partij, niets meebeslissen. Zijn volksvertegenwoordigers worden door niemand binnen de partij gestuurd. En daarom kunnen ze niet besturen. De afkorting PVV doet vermoeden dat er een partij, een structuur is, maar die bestaat niet.

Wat er precies is misgegaan, welke druppel de emmer deed overlopen is bij het stuklopen van een samenwerking vaak de vraag. Zo ook bij de gevallen coalitie in Limburg. Maar dat het rommelt omdat het niet lekker zit binnen de Limburgse PVV is het afgelopen jaar geen geheim geweest. Wat duidelijk is, is dat het vertrouwen al heel lang afkalfde en bij het CDA vandaag weg was. Eindelijk eens een wijs besluit van deze partij.

Ik hoop dat de mensen die PVV stemden zich bedenken. De mensen die PVV stemden omdat ze in deze club een partij zagen die verandering wilde, geen regentenpartijen meer aan de macht. Of omdat ze in de PVV een partij zagen die het voor de 'gewone vrouw/man', de zwakkeren, de zorg , de ouderen en wat nog meer opnam. Alle beloftes waren vals. Er is helemaal niks gebeurt. Ook de PVV dook in Limburg gewoon de achterkamertjes in. Het sociale programma werd compleet overboord gegooid. Maar bovenal was men bezig met zichzelf. Politieke spelletjes en brandjes blussen. Dat is trouwens een verwijt aan de gehele coalitie waar ook CDA en VVD inzaten.

De PVV regeert niet meer en heeft weinig indruk gemaakt in Limburg. Met een coalitie zonder de PVV kan Limburg alleen maar beter worden. Het wordt tenslotte hoe aan ook minder rechts.

De SP is een partij die echt staat voor verandering. Dat uitvoeren zal moeilijk zijn, en dat zal misschien wel langzaam gaan. Maar de SP staat waarvoor ze staat en zal principes niet verloochenen zoals de PVV dat heeft gedaan. Als je samenwerkt met anderen moet je altijd water bij de wijn doen, maar het moet wel wijn blijven.

Of de SP zal toetreden tot een nieuwe coalitie zal binnenkort wel duidelijk worden. Ik juich het van harte toe als het gebeurt.

Jeroen Goubet

SP Limburg:Snel sociale coalitie met de SP