Gebruik bewaakte fietsenstallingen bijna verdubbeld

8 december 2011

Gebruik bewaakte fietsenstallingen bijna verdubbeld

Sinds 2010 zijn de bewaakte fietsenstallingen in de Weerter binnenstad op initiatief van de SP gratis. De SP kwam met het voorstel om de aantrekkelijkheid van de binnenstad te vergroten en om het fietsen te stimuleren. De gemeenteraad was het hiermee eens.

Cijfers laten zien dat het heeft gewerkt. Het gebruik van de stallingen is in 2011 ten opzichte van 2009, toen er nog betaald moest worden, met 80 procent toegenomen! De telling dit jaar liep tot 28 november. 2010 liet ook al een flinke stijging zien. Dat blijkt uit een vraag die de SP aan het college stelde.

Ondanks dit enorme succes wordt de maatregel terug gedraaid. Bezuinigingen. De gemeente wil daar maarliefst 30.000 euro mee gaan binnen halen. Dat lijkt veel, maar op de begroting van de gemeente is het bijna nog niet eens in procenten uit te drukken. Over vele malen grotere bedragen worden iedere raadsvergadering besluiten genomen.

De SP is erg teleurgesteld dat het college kiest voor deze bezuiniging die geen zoden aan de dijk zet. Het lijkt bijna wel symbolisch.

De SP weet wel een andere symbolische bezuiniging. Een bezuiniging van 20 procent op de vergoeding van raadsleden en het afschaffen van de fractiebudgetten. Dat levert trouwens 144.920 euro op, vijf keer zo veel. Dat is pas een begin!

De Weertenaren blijken het overigens eens met de SP. Ruim drie kwart van 1144 stemmers op de bekende website weertdegekste.nl vond het eind vorige maand geen goed plan dat er bezuinigd wordt op de gratis fietsenstalling.

Jeroen Goubet

Bewaakte fietsenstallingen in Weert worden gratis
Weertdegekste.nl: 76 procent vindt bezuiniging fietsenstallingen geen goed plan