Drie minuten

16 december 2011

Drie minuten

Een opvallende tweet van Burgemeester Heijmans: 'MKB kiest voor A280 tussen Weert en Roermond!'

Jos Heijmans

Opvallend omdat onlangs in de Weerter gemeenteraad alle partijen een hele duidelijke mening hebben gegeven over de N280, de provinciale weg tussen Weert en Roermond.

Zeker op Weerter grondgebied hebben de partijen in Weert geen behoefte aan een (auto)snelweg. De bestaande tweebaans Roermondseweg blijft een tweebaansweg met enkele goede aanpassingen om het verkeer veiliger en beter door te laten stromen. Zo wil de SP graag dat er zijbanen langs de weg komen waar alle uitritten van huizen op uit komen en voor langzaam verkeer als tractoren. Dat verbeterd de veiligheid. Gevaarlijke knelpunten zoals de aansluiting Ittervoorterweg worden voorzien van een rotonde. Veiligheid en doorstroming moeten verbeteren.

Maar dat terzijde.

Onderzoek heeft aangetoond dat een (auto)snelweg tussen de A2 en de Weerter Ringbaan (de Roermondseweg) wat verkeersaanbod betreft nu en in de toekomst niet nodig is. Dat is ook het standpunt van het college van burgemeester en wethouders.

Het kan dus niet anders dat de burgemeester met de A280 niet de weg tussen Roermond en Weert, maar de weg tussen Roermond en de A2 bedoeld.

De SP hoopt niet dat de burgemeester dat wil. Want ook een autosnelweg tussen de A2 en Roermond gaat ver. Er is maar één belanghebbende bij een A280 en dat is Roermond. De stad wil graag een vierbaans verbinding met de A2, en de wethouder verkeerszaken van Roermond heeft dat ook toegegeven. Het is echter wel de bedoeling dat de gehele regio Midden-Limburg voor die wens van Roermond gaat betalen. Gebiedsontwikkeling Midden Limburg heet dat. De SP prikt daar graag doorheen.

Tot slot de ondernemers. Hen valt niet te verwijten dat zij zo goed mogelijke verbindingen in de regio willen hebben. En waarschijnlijk wil iedereen dat wel. Maar ondernemers zijn één belangengroep. Mensen die langs de weg wonen, de natuur, de landbouw, en noem maar op zijn andere belangengroepen. Het is aan de politiek om een goede afweging te maken.

De SP vindt dat de oplossing niet altijd standaard een vierbaans weg hoeft te zijn. En berekeningen bewijzen dat.

Een A280 levert volgens onderzoek drie minuten reistijdwinst op ten opzichte van de N280. Tussen Weert en Roermond. Voor die drie minuten wordt heel wat geld en worden heel wat belangen in de waagschaal gelegd.

De SP vindt het goed dat de burgemeester naar de belangen van de ondernemers luistert. Maar de SP verwacht dan ook dat de burgemeester naar alle andere belanghebbenden luistert. En daarbij vooral die drie minuten in het achterhoofd houdt.

Dossier N280