'Weerter ouders uitgenodigd in Den Haag'

12 september 2011

'Weerter ouders uitgenodigd in Den Haag'

Ouders van de Widdonckschool voor speciaal onderwijs hebben maandagavond in Weert hun gebundelde verhalen over de gevolgen van de bezuinigingen aangeboden aan SP-kamerlid Manja Smits. Zij werden door haar uitgenodigd om naar Den Haag te komen om daar hun bundel aan te bieden aan de Tweede Kamer.

Een artikel in Typisch Weert van zondag 11 september 2011

In het Keenter Hart was maandag een thema-avond 'Onderwijs verdient beter' georganiseerd door de SP Weert. Smits, Tweede Kamerlid en woordvoerder onderwijs voor de SP, was gastspreker en begon de avond met een lezing over de problemen waarmee het onderwijs te maken heeft.

Raadslid Paul Lempens interviewde vervolgens Emmy en Corinne van de ouderraad. Gedreven vertelden zij over hun eigen situatie en de actie die De Widdonk heeft ondernomen tegen de op stapelstaande bezuinigingen in het speciaal onderwijs. De rest van de avond was een 'vragenuurtje' waarbij de aanwezige ouders, docenten en andere belangstellenden vragen konden stellen aan het SP Tweede Kamerlid

Het kabinet Rutte I is van plan om het onderwijs passend te maken. Concreet gaat het erom dat zoveel mogelijk kinderen naar het regulier onderwijs gaan en minder snel doorverwezen worden naar het speciaal onderwijs. Echter door de grote klassen, kan de leerkracht de speciale kinderen niet de aandacht geven die ze nodig hebben en raken zij achterop. Ook voor de kinderen die wel mee kunnen komen, is het nadelig. Voor hen blijft minder tijd en aandacht over, omdat de leerkracht druk bezig is met de speciale kinderen. Het gevolg is dat niet alleen de kinderen in het speciaal onderwijs, maar ook de kinderen op de reguliere scholen de dupe worden van passend onderwijs.

'Wij maken ons zorgen over de toekomst van onze kinderen'