'Hoorzitting over bezuinigingen'

2 september 2011

'Hoorzitting over bezuinigingen'

'KMS: PvdA en CDA willen gesprekken met betrokkenen en betere financiële onderbouwing van plannen'

De Kamerfracties van het CDA en de PvdA willen een hoorzitting over de gevolgen van de bezuinigingen bij Defensie. Dat stellen zij in een reactie op de brief waarin defensieminister Hans Hillen formeel de sluiting van de KMS aankondigt.

Een artikel in Dagblad de Limburgder van donderdag 1 september 2011

"Dit moet veel beter worden uitgewerkt, anders weten we als Tweede Kamer niet waaraan we beginnen?, aldus Angelien Eijsink van de PvdA. Eijsink wil naast de hoorzitting ook een financiële onderbouwing van de plannen van de minister. Zo is ze benieuwd wat de locaties die worden afgestoten gaan opbrengen."

CDA-Kamerlid en Defensiewoordvoerder Raymond Knops: "er staan best zaken in de brief van de minister die me aanspreken zoals de bundeling van taken om tot bezuinigingen op Defensie te komen. Wat niet duidelijk is, is waarom gekozen is waarom gekozen is voor de te sluiten locaties en niet voor de andere. De CDA fractie legt zich hier niet zomaar bij neer. Met de sluiting van de KMS in Weert zou de militaire presentie in Limburg tot een minimum worden teruggebracht en dat zou heel jammer zijn. Ik zal dan ook aandringen op een hoorzitting waarin de in brief genoemde locaties en ook de lokale bestuurders aan bod komen."

De woordvoerders van de VVD-, SP- en D66 fractie lieten weten niet op afzonderlijke onderdelen van het voornemen van defensieminister Hillen te willen reageren.

"Als het om werkgelegenheid gaat, staat voor ons voorop dat mensen die hun baan verliezen naar ander werk worden geleid", zegt SP-woordvoerder Jasper van Dijk. De PVV was gisteren niet bereikbaar voor commentaar

Het provinciebestuur van Limburg heeft gisteren nog eens laten weten actief te zullen lobbyen voor behoud van de KMS in Weert. In Budel sluit de kazerne wat minister Hillen betreft, het oefenterrein daar blijft gehandhaafd.

Mogelijk vertrek KMS uit Weert