'Vragen over vermeende misstanden'

30 augustus 2011

'Vragen over vermeende misstanden'

'Risse, eerder al onderzoek: 'Toen geen maatregelen nodig'. Wethouder kijkt of recente brief dwingt tot nieuw onderzoek'

De SP wil van het college van B en W van Weert weten of en welke actie het gemeentebestuur onderneemt om vermeende misstanden bij sociale werkvoorziening De Risse te verhelpen. Dat blijkt uit vragen van de raadsfractie.

Een artikel in Dagblad De Limburger van maandag 29 augustus 2011 door Niels Klaassen.

Bij de werkvoorziening zouden managers werken die jarenlang niet goed functioneren, de sfeer zou bij onderdelen van het bedrijf verpest zijn door mismanagement en vriendjespolitiek en werknemers zouden hieronder lijden. Dat staat met concrete voorbeelden (inclusief naam en toenaam) in de brieven - in bezit van deze krant - van anonieme schrijvers aan de Risse directie. De afzenders ondertekenen met 'comité sociaal en rechtvaardig Risse-beleid'.

Verantwoordelijk wethouder Harrie Litjens (Weert Lokaal) zeg op de hoogte te zijn van de zaak: "Vorig jaar is er ook al een aantal brieven verstuurd. Naar aanleiding daarvan hebben we een extern bureau onderzoek laten doen naar de aantijgingen maar daar kwam toen niets uit; maatregelen waren niet nodig. Het blijft ook lastig dat we te maken hebben met een anoniem comité" .Wel stelt de wethouder dat de inhoud van de meest recente brief (van 20 augustus jongstleden) goed bekeken wordt en eventueel aanleiding kan zijn om opnieuw onderzoek te laten verrichten. Dat bevestigd ook directeur van De Risse, jan Karel Jobse. "Ook al is het anoniem: bij de aantijgingen hebben we telkens nagetrokken of het klopte en dat bleek steeds niet het geval."

In de vragen aan het college van B en W stelt de SP dat 'de politiek nu aan zet is omdat mensen binnen het bedrijf blijkbaar geen gehoor krijgen.' De partij ontving de brieven onlangs en wil de kwestie bespreken in de gemeenteraad. De andere fracties zeggen de brieven niet ontvangen te hebben en zijn - behalve het CDA - niet op de hoogte van het bestaan van het comité. Margriet Nouwen van het CDA: "Ik heb wel gehoord dat er iets speelt. Maar we moeten goed kijken of iets de interne bedrijfsvoering betreft waar we als politiek buiten moeten blijven of dat er echt feitelijke misstanden plaatsvinden."

In 2004 bleek na onderzoek dat bij De Risse jarenlang sprake was van seksuele intimidatie op de afdeling Poedercoating.

Risse-comité roert zich: SP wil maatregelen