h

Hoop na presentatie plannen N280

3 juli 2011

Hoop na presentatie plannen N280

Afgelopen donderdag vond er in Roermond een eerste presentatie plaats over de plannen die provincie heeft voor de N280, de provinciale weg tussen Weert en Roermond. Er zijn een zevental plannen opgesteld om deze weg te verbeteren. Zo'n 60 raadsleden, wethouders en provinciale statenleden waren naar Roermond gekomen om de presentatie aan te horen en vragen te stellen.

Mijn verwachtingen waren hoog gespannen. Een paar dagen eerder was door de provincie dezelfde presentatie gegeven voor de gemeenteraad van Leudal. De emoties liepen daar hoog op omdat iedereen blijkbaar het gevoel had door de provincie een oor aangenaaid te worden.

Uiteindelijk viel het wat mij betreft mee. Er zijn een zevental mogelijkheden onderzocht om de weg op te knappen. Mij bekroop wel het gevoel dat dit een truc is geweest. Een drietal mogelijkheden zijn dusdanig extreem, een compleet nieuwe weg tussen Weert en Roermond pal langs het spoor bijvoorbeeld, dat eigenlijk vooraf al duidelijk was dat zoiets onhaalbaar want onbetaalbaar is. Zo wek je de schijn van brede mogelijkheden om je alvast op één of twee voorkeuren te kunnen concentreren.

Al heel snel werd dan ook duidelijk dat twee oplossingen de meest gunstige zijn: Het opknappen van de bestaande weg, knelpunten eruit nemen (variant 2), of een nieuwe vierbaansweg over of vlak langs de bestaande weg tussen Roermond en de A2 bij Kelpen (variant 3).

Mijn interesse ging uiteraard vooral uit naar de plannen op Weerter grondgebied. Een ding werd al heel snel in de presentatie duidelijk, er zijn geen plannen meer om de Roermondseweg tussen de A2 en de Ringbaan vierbaans te maken. Wel worden plannen om een parallelbaan voor langzaam verkeer, fietsers, tractoren enzovoorts, naast de bestaande weg aan te leggen. Prima wat mij betreft.

Ook is het zuidtracé, het verleggen van de Roermondseweg vanaf de spoorwegovergang naar de Ringbaan via een nieuwe weg langs de Moeselpeel, onderzocht. Men is duidelijk voorzichtig geworden. Bij iedere van de zeven onderzochte mogelijkheden werd het zuidtracé 'optioneel' genoemd. Met andere woorden, het zit nergens vast ingebakken. Wel is er onderzoek gedaan naar het nut van zo'n weg. En daaruit kwam heel duidelijk naar voren dat er nauwelijks nut is.

Letterlijke conclusies. Het zuidtracé levert geen betere doorstroming van het verkeer op. Het zuidtracé leidt niet tot een versterking van de Weerter economie, 'economisch effect geen onderscheid'. Wel leidt het tot iets minder geluids- en trillingshinder in delen van Weert, maar dat is natuurlijk niet vreemd als je de weg verder van de stad aflegt. Wat opviel was dat er tot nu toe al veel aandacht is geschonken aan al deze belangrijke dingen, maar nog nauwelijks aan natuur. Ik begrijp dat zoiets allemaal later nog wel komt maar het is jammer dat het schijnbaar nog geen vaste prik is om natuur ook als belangrijk te zien en daar al meteen in eerste instantie over na te denken. Natuurschade zou uiteraard een dikke min opleveren. Ik heb er maar niks van gezegd.

Wel stelde ik na de presentatie een vraag over de kosten van het zuidtracé. Die worden geschat op vier miljoen euro. Dat zijn alleen de aanlegkosten van zo'n weg. Nog niet onderzocht zijn kosten voor grondonteigening, planschade en natuurcompensatie. 'Hierdoor kunnen de kosten zomaar een stuk hoger uitvallen' aldus de provincie.

Ik kreeg sterk de indruk dat de provincie de keuze voor het zuidtracé graag aan Weert overlaat. Als Weert nee zegt, dan kan het allemaal heel gemakkelijk uit de plannen geschrapt worden. Ook al winst is dat er überhaupt door de gemeenteraad over de plannen gesproken mag worden. Dat was in eerste instantie niet het geval. Die bespreking zal direct na de zomervakantie plaatsvinden, in augustus of september. Hopelijk is de gemeenteraad van Weert realistisch en verwerpt ze de plannen voor het zuidtracé omdat uit de eerste onderzoeken al is gebleken dat er geen nut of noodzaak voor zo'n weg is.

Wat is nu het nut van de N280-plannen in het algemeen? Overduidelijk. Roermond wil het en heeft de provincie meegekregen. Een goede aansluiting op de A2. Het levert Roermond jaarlijks 7,7 miljoen extra omzet voor de economie op zo werd becijferd. En als bonus is er een alternatieve route voor vrachtverkeer tussen Eindhoven en het Ruhrgebied. Mocht het vast staan bij Venlo, dan rij je via de N280. Meer verkeer. En ook dat zal wel weer geld opleveren. Wordt ongetijfeld vervolgd.

Jeroen Goubet

U bent hier