'Kritiek op salaris directie HCE'

24 mei 2011

'Kritiek op salaris directie HCE'

'Hippisch Centre of Excellence, raadsmeerderheid voor investering half miljoen in paardencentrum'

Hoewel zich een raadsmeerderheid aftekent voor de investering van een half miljoen in het Hippisch Centre of Excellence (HCE), uiten raadsleden kritiek op het salaris dat de directie van het HCE krijgt..

Een artikel in Dagblad de Limburger van maandag 23 mei 2011.

Paardenkenniscentrum HCE wil zich in drie jaar bewijzen als onafhankelijk expertisecentrum voor ruiters in de subtop. Die moeten bij het HCE hun paarden door deskundigen kunnen laten testen op onder meer conditie en looppatroon. Het eerste jaar wil het HCE honderd paarden testen. Bovendien zullen workshops en adviezen worden verzorgd over voeding blessures en karakter van de paarden. Als de opzet slaagt verwachten de initiatiefnemers na drie jaar kostendekkend te kunnen functioneren. Bovendien zal het HCE leiden tot extra werkgelegenheid in de regio door de nieuwe vestiging van opleidingsstallen, fokkerijen en stallingen. Voor het opzetten van het HCE is een half miljoen euro nodig waarvan de helft wordt opgehoest door Gebiedsontwikkeling Midden Limburg (GOML)

Voor de investering van de overige 250.000 euro door de gemeente Weert tekent zich met voorstanders VVD, Weert Lokaal en D66 een meerderheid af in de raad. Weigerend coalitiepartner CDA heeft met oppositiepartijen PvdA en SP twijfels over de forse investering terwijl de gemeente flink moet bezuinigen. De gemeente Weert stevent immers af op een tekort van ruim 7 miljoen euro in 2014. "Dan lijkt me een vergoeding van 100 euro per uur voor de directeur van een beginnend kenniscentrum erg veel", stelt CDA-raadslid Pierre Sijben. "Zeker als je bedenkt dat de dierenarts in deze opzet maar 50 euro per uur krijgt."

PvdA en CDA beraden zich nog over hun standpunt, SP is tegen. "We moeten bezuinigen op buurthuizen en verenigingen die bedoeld zijn voor een breed publiek", zegt SP raadslid Jeroen Goubet. De VVD maakt zich minder zorgen over de tekorten. Bert Lempens: "We moeten niet in een kramp schieten maar investeren in de toekomst. Anders komen we in een neerwaartse spiraal terecht."

Woensdag beslist de gemeenteraad over het HCE. Als de raad instemt duurt het nog zo?n zes maanden voor het HCE van start gaat.