'Toch ruimere openingtijden paracommercile instellingen'

26 april 2011

'Toch ruimere openingtijden paracommercile instellingen'

Het nieuwe horecabeleidsplan houdt de gemoederen in de gemeenteraad flink bezig. Een voorstel van het college van B en W om de sluitingstijd voor paracommerciële instellingen vast te stellen op 24.00 uur werd door een meerderheid van de raad afgewezen en is nu vastgesteld op 1.00 uur.

Een artikel in Typisch Weert van zondag 24 april 2011 door Stefan Berlijn.

Het debat spitste zich vooral toe op de sluitingstijd van de lokalen van de verenigingen en instellingen en tot de tijd waarop alcohol mag worden geschonken. Ook binnen de fracties wezen niet alle neuzen dezelfde kant op, zodat over een amendement van het CDA en de PvdA om de sluitingstijd naar uiterlijk 1.00 uur te verschuiven hoofdelijk gestemd moest worden. Uiteindelijk haalde het amendement het met zeventien stemmen voor en twaalf stemmen tegen.

Het nieuwe beleidsplan houdt in dat de activiteit van de vereniging gekoppeld wordt aan de tijd waarin het mogelijk is om alcohol te schenken. Nu mogen paracommerciële vergunninghouders alcohol schenken van één uur voor of twee uur na een activiteit, doch uiterlijk tot 1.00 uur.

Met name de VVD verzette zich tegen dit voorstel omdat zij bang is voor oneerlijke concurrentie voor de reguliere horeca. Toch vond een meerderheid van de raad het wenselijk om de verenigingen zo weinig mogelijk beperkende maatregelen op te leggen.

"We moeten verengingen niet onnodig beperken en verder kijken dan alleen het belang van de reguliere horeca", aldus Hendrik Stals namens het CDA. "We moeten mensen maximaal de ruimte geven om zelf te bepalen waar ze hun geld willen uitgeven", liet Jan Tak van de SP weten.

Waarnemend burgemeester Wim Dijkstra waarschuwde de raad uitgebreid voor de gevolgen van het toestaan van de ruimere openingstijden van paracommerciële instellingen. "Blijkbaar heeft het college geen formule kunnen vinden die raadsbreed wordt gedragen. Ik had gehoopt dat we een goede balans hadden gevonden tussen horeca en paracommercie. We weten nu al dat door verschillende belanghebbenden met argusogen naar Weert wordt gekeken om te kijken wat de gevolgen zijn van dit nieuwe beleid. We kunnen waarschijnlijk verschillende juridische procedures aan onze broek krijgen door de sluitingstijd naar 1.00 uur te verruimen", aldus de burgemeester.

Burgemeester Dijkstra refereerde aan een brief van de Koninklijke Horeca Nederland die onlangs een brief aan de gemeenteraad schreef. "Met verbijstering hebben wij kennisgenomen van het feit dat een aantal raadsleden er over denkt om de paracommerciële instellingen te voorzien van verruimde openingstijden tot maar liefst 1.00 uur. Onze leden reageren hier furieus op. Het beleid dient er namelijk toe om broodnijd te voorkomen en niet aan te moedigen. Wij zien dit als een stap terug in de samenwerking en vragen ons af of de raadsleden en verenigingen zich wel realiseren welke consequenties deze verruiming met zich mee kan brenge", staat in de brief te lezen.

Onder andere Leon Heuvelmans van de PvdA gaf aan dan eventuele rechtszaken voor lief te nemen.

College bindt in, openingstijden buurthuizen en sportkantines ruimer