'Snijden in subsidies, cultuur en vergoeding voor raadsleden'

26 april 2011

'Snijden in subsidies, cultuur en vergoeding voor raadsleden'

Afhankelijk van de plannen van de Tweede Kamer moet de gemeente Weert rekening houden met een tekort van 7 tot 11 miljoen euro in 2014. Om toch tot een sluitende begroting te komen wil het college van burgemeester en wethouders onder andere risicovoller begroten en 20 procent besparen op personeelskosten. Ook verenigingen en instellingen moeten rekening houden met fors minder subsidie. Een voorstel om te bezuinigen op personeelskosten treft ook de gemeenteraadsleden zelf. Zo wordt door het college voorgesteld om de vergoedingen en onkosten voor raadsleden met 20 procent te verlagen moet bijna 150.000 euro per jaar opleveren.

Een artikel in Typisch Weert van zondag 24 april 2011 door Stefan Berlijn

Een gemeenteraadslid in Weert krijgt nu een vergoeding van 1157,56 euro per maand en ontvangt 275,23 euro als onkostenvergoeding. Tevens wordt voorgesteld de fractiebudgetten af te schaffen. Dit leidt tot een besparing van ruim 23.000 euro per jaar. Door de notulen niet meer op papier te zetten maar te volstaan met audio-notulen, wordt ruim op 12.000 euro bespaard.

Andere slachtoffers van de bezuinigingsvoorstellen zijn onder andere het zwembad waar 30.000 euro bezuinigd moet worden en de culturele instellingen in de gemeente. De bibliotheek, het muziekonderwijs, theateraccommodaties en beeldende kunst moeten gezamenlijk 300.000 euro inleveren. Ook het stoppen met de gemeentepagina's in de Trompetter/Land van Weert en het niet meer uitzenden op WTV moet vanaf 2013 75.000 euro per jaar opleveren. De inwoners worden geacht zelf meer op zoek te gaan naar informatie via de website van de gemeente.

Volgens burgemeester Dijkstra is het een moeilijke operatie, maar wel een die noodzakelijk is om niet op een groot tekort te stuiten in de komende jaren. Een tekort die kan oplopen tot 11 miljoen euro in 2014 als de plannen van de Tweede Kamer slecht uitvallen voor de gemeenten in Nederland.

Volgens de wethouder van financiën, John Cardinaal, zijn de bezuinigingen dan ook bittere noodzaak voor Weert. "In het coalitieprogramma hebben we opgenomen dat burgers geen lastenverzwaring voor hun kiezen krijgen en dat we geen tekort op de begroting willen", aldus de wethouder. Voor zijn portefeuille geldt dat er twintig procent op de personeelskosten van de gemeente moet worden bezuinigd en ook de Weerter kermis moet eraan geloven. "De burger moet de bezuinigingen niet voelen. We gaan snijden in personeelskosten maar dat mag niet ten koste gaan van de dienstverlening. Ook de kermis gaan we aanpakken zonder dat de burger het merkt. Zo zal er geen feestavond meer zijn voor kermisexploitanten en misschien komt er geen draaiorgelfestival meer", laat de wethouder weten.

Wethouder Kirkels die onder andere verkeer in zij portefeuille heeft, kondigde aan de komende jaren af te zien van grote verkeersprojecten. "De projecten waar het geld al voor gereserveerd is, gaan in principe door. Alle andere zaken kunnen we pas realiseren als er geld op een of andere manier beschikbaar komt", aldus Kirkels. Ook de stadspromotie en de economische structuurversterking moeten het ontgelden. Twintig procent inleveren op het budget van één miljoen euro per jaar.

Wethouder Litjens is blij dat het college van het minimabeleid kan afblijven. Maar sport en welzijnsprojecten moeten minstens tien procent op subsidies inleveren. Volgens wethouder Coolen is 'niets en niemand vrij van bezuinigingen'. Coolen laat weten dat het college er voor wil zorgen dat de minst brede schouders het meest ontzien worden. "Er gaat veel geld naar welzijn en sport, we moeten goed kijken hoe we de bezuinigingen eerlijk en billijk kunnen verdelen. Het is vooral een kwestie van de vetranden die her en der zitten, weg te snijden."

Hoewel het college geen voorstander is van lastenverzwaring voor de inwoners, is er wel een scenario gemaakt waarin hondeneigenaren en woningbezitters rekening moeten houden met een fikse lastenverzwaring. De hondenbelasting kan stijgen met 10 procent en de OZB-belasting gaat misschien met 1 procent omhoog. Ondanks dat het college meent dat voor deze specifieke groepen burgers sprake kan zijn van lastenverzwaring, zijn de voorstellen nog niet verwerkt in de bezuinigingsvoorstellen. Het college laat de gemeenteraad vrij om deze voorstellen over te nemen.

"Het coalitieprogramma heet niet voor niets 'met tegenwind vooruit'. Nu hebben we meer tegenwind en daarom moeten we de tering naar de nering zetten. Zelfs als de bezuinigingen die we opgelegd krijgen van de Rijksoverheid meevallen, dan zullen we nog steeds flink aan de bak moeten", aldus wethouder Coolen.

De gemeenteraad vergadert binnenkort over de voorgestelde plannen.

Bezuinigingen zijn ??k lastenverzwaringen