Kritiek op visie N280

3 april 2011

Kritiek op visie N280

'Dorpsraden: gebrek aan visie'

Midden-Limburg reageert verdeeld op de visie van het provinciebestuur over de zienswijzen die zijn uitgebracht over de opwaardering van de N280.

Een bericht in Dagblad De Limburger van 31 maart 2011

Vooral de dorpsraden van Baexem en Kelpen-Oler hebben grote moeite met de visie die Gedeputeerde Staten hebben opgesteld. De dorpsraden vinden dat niet of nauwelijks is geluisterd naar de argumenten die ze naar voren hebben gebracht. De woordvoerders van beide raden verwijten het provinciebestuur zelfs 'een totaal gebrek aan visie&339; als het gaat om de verkeersstromen in Midden-Limburg.

"Opwaardering van de N280 tot autosnelweg is volstrekt overbodig", zeggen Herman van Mal (Baexem) en Cor Weekers (Kelpen-Oler). "Als je een goede verkeersafwikkeling wil hebben, moet
je bij Roermond een aansluiting tussen de A52 uit Duitsland en de A73 in zuidelijke richting tot stand
brengen. Verder moet de A73 bij Maasbracht ook in noordelijke richting aansluiten op de A2.&334;

Volgens de twee dorpsraadsleden schep je op die manier een betere en snellere doorstroming van
het verkeer vanuit Duitsland naar de Randstad dan met de aanleg van een autosnelweg A280 tussen
Roermond en Weert.

"Opwaardering van de N280 zoals GS dat willen, kan helemaal niet", zegt Van Mal. "De knelpunten bij Roermond worden nu niet opgelost. Daar blijf je met drie stoplichten zitten in een autosnelweg.
Een snelweg met stoplichten is een aanfluiting voor de weggebruikers. De provincie wil gewoon niet luisteren
naar onze argumenten", zegt hij.

Woordvoerder Toine Wuts van de Milieufederatie Limburg ziet ook positieve kanten aan de visie van het provinciebestuur. "Ik vind het positief dat ze de adviezen van de MER-commissie overnemen",
zegt Wuts. Jammer daarentegen vindt hij dat het provinciebestuur blijft vasthouden aan de voorliggende
varianten. "De provincie zou meer moeten doen in verschillende oplossingsrichtingen. Dat denken
in varianten moet ze loslaten", zegt Wuts.

In Weert betreurt Paul Lempens van de SP dat het provinciebestuur nog geen afstand heeft genomen van de voorgenomen aanleg van een stuk weg vlakbij het natuurgebied Moeselpeel. "Zolang die variant blijft bestaan, zullen wij ons verzetten tegen de plannen", aldus Lempens.